Peter Burger bij Nieuwsuur over complottheorieën Forum-kandidaat

Peter Burger, universitair docent journalistiek en factchecker bij NieuwsCheckers, heeft ontdekt dat een kandidaat op de kieslijst van Forum voor Democratie complottheorieën verspreidt. Burger vertelt bij Nieuwsuur over zijn toevallige vondst.

Burger onderzocht welke bronnen Thierry Baudet citeert op Twitter. ‘Alhoewel Baudet claimt complotdenken te hebben afgezworen, retweet hij nog steeds veel antisemitische accounts, complotdenkers en QAnon-aanhangers. Tot mijn stomme verbazing bleek dat één van die complotdenkers op de kandidatenlijst van Forum staat,’ vertelt hij. De kandidaat bleek onder andere te suggereren dat demissionair premier Mark Rutte pedofiel is en dat de miljardairs George Soros en Bill Gates de coronapandemie veroorzaakt hebben.

Meer weten?

Lees het volledige artikel van Nieuwsuur op de website van het programma.