Annemarie Drahmann over gebrek aan toezicht op geld voor sneltesten

Het ministerie van VWS stort 925 miljoen euro voor sneltesten bij evenementen in een private stichting. Deze constructie is hoogst ongebruikelijk, niet transparant, en toezicht op de besteding van het geld ontbreekt.

Annemarie Drahmann

Bovendien is de opdracht aan de stichting niet aanbesteed, wat in strijd is met de wet. Dat blijkt uit onderzoek van Follow the Money. Hoe de overheid grip houdt op de besteding van het geld, is onduidelijk. De stichting heeft geen raad van toezicht, zo blijkt uit het Handelsregister. In de statuten is ook niets te vinden over transparantie, verantwoording, externe communicatie of eisen aan de besteding van gelden.

Universitair hoofddocent Staats- en Bestuursrecht Annemarie Drahmann noemt het problematisch dat de activiteiten van de stichting niet publiekelijk te controleren zijn. 'De stichting is ook niet gebonden aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.'