Sarah Cramsey ontvangt KNAW Early Career Partnership

De KNAW heeft dr. Sarah Cramsey, universitair docent Jodendom en Diaspora Studies, een Early Career Partnership van € 10.000 toegekend.

Moederschap en de diaspora

Het bedrag is bestemd voor het organiseren van een interdisciplinaire bijeenkomst over het thema “Families in transit: Child-bearing, child-rearing and inheritance during displacement.” Het onderzoek van Sarah Cramsey richt zich op de geschiedenis van Joodse gemeenschappen in Oost-Europa (Polen en Tjsecho-Slowakije). In haar huidige onderzoek richt ze zich vooral op Poolse Joden die de Holocaust hebben overleefd door uit te wijken naar Sovjet Centraal-Azië en naar Iran en hun geschiedenis na het einde van de Tweede Wereldoorlog. Daarbij gebruikt ze moederschap als een bijzondere lens om de ingewikkelde dynamiek van dit zeer pijnlijke deel van de Europese geschiedenis reliëf te geven. Het Early Career Partnership stelt haar in staat haar eigen onderzoek in gesprek te brengen met andere collega’s die zich buigen over de rol van jonge gezinnen in situaties van mensen die ontheemd, verjaagd en onderdukt zijn.