Basisschoolkinderen leren programmeren op universiteit

Deze zomervakantie kunnen kinderen uit groep 7 en 8 leren programmeren. In samenwerking met Lyceo organiseert het Programming Education Research Lab van LIACS twee unieke CodeLabs voor leerlingen uit groep 7 en 8. Uniek omdat deze plaatsvinden op de Universiteit Leiden in het Snelliusgebouw, maar ook omdat er gebruik gemaakt wordt van de programmeertaal Hedy.

Stap voor stap

Hedy is ontwikkeld door Felienne Hermans en het is een graduele programmeertaal. Net als met een computerspel leer je stap voor stap alle regels kennen. De eerste levels zijn simpel, met maar weinig regels. Naarmate je verder komt, komen er meer regels bij, tot je aan het einde alle regels kent die nodig zijn om in bijvoorbeeld Python te kunnen programmeren. Dit CodeLab is daarom bijzonder geschikt voor leerlingen die nog geen programmeerervaring hebben.

Miljoenste programma

Hedy is wereldwijd een groot succes en inmiddels vertaald in het Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans, Portugees, Grieks, Hongaars, Swahili en Chinees (Mandarijn). Er zijn over de hele wereld al een miljoen programma’s gemaakt met Hedy. Omdat het een ‘open source’ programma kan dat iedereen iets aan het programma kan toevoegen.

CodeLab junior start op maandag 19 juli en maandag 26 juli en duurt 4 dagen (ma, di en do, vr). Inschrijven kan op de website van Lyceo