Joyce Esser geeft lezing over Amerikaans bestuursrecht tijdens studiereis Res Publica

Van 20 tot en met 24 april 2021 vond de traditionele Res Publica-studiereis plaats. In verband met de coronamaatregelen reisden de leden van Res Publica, het Staats- en bestuursrechtelijk dispuut van de faculteit, dit jaar digitaal af naar onder andere Portugal, de Verenigde Staten en Singapore. Natuurlijk was er ook genoeg ruimte voor ontspanning, zoals tijdens de spelletjesavond en de cocktailworkshop.

Een van de inhoudelijke activiteiten was de lezing die promovenda Joyce Esser gaf over de rol van de rechter in het Amerikaanse bestuursprocesrecht. Doel van de lezing was te laten zien hoe de typisch Nederlandse keuzes in het bestuursprocesrecht in een ander licht kunnen komen te staan door rechtsvergelijking. De Verenigde Staten hebben een lange geschiedenis van marktregulering op federaal niveau, waardoor het Amerikaanse bestuursrecht, veel meer dan het Nederlandse, op regelgeving en beleidsvorming ziet.

Ondanks het vroege tijdstip op een zaterdagochtend was er een goede opkomst en werd het een interactieve lezing. Voor de studenten een mooi inkijkje in het rechtsvergelijkend bestuursrecht en voor Joyce een mooie gelegenheid de bevindingen van het eerste jaar van haar proefschriftonderzoek over het voetlicht te brengen!