Leidse studenten presenteren bevindingen cold-caseonderzoek: 'Leukste vak ooit'

De afgelopen drie maanden zijn masterstudenten van verschillende Leidse masteropleidingen een cold case van de politie-eenheid Den Haag ingedoken. Dit deden ze onder supervisie van criminologiedocenten Linda Geven en Maarten Kunst. Dinsdag 29 juni 2021 presenteerden ze hun bevindingen aan medewerkers van het Team cold case en vermiste personen.

Operationeel expert Leo Simais sprak de studenten na afloop van hun presentatie toe. Hij was in zijn nopjes met de resultaten: 'Ik ben erg blij met de aanbevelingen die de studenten ons hebben gedaan voor vervolgonderzoek en gaan daar serieus mee aan de slag.'

Aan de Universiteit Leiden wordt sinds dit jaar het extracurriculaire masterkeuzevak Verdieping Cold Cases gegeven. Het vak betreft een samenwerking tussen de afdeling Criminologie van de Universiteit Leiden en de politie-eenheid Den Haag en heeft als doel een cold case te doorgronden en tot mogelijke nieuwe inzichten te komen. Door de politie is een zaak geselecteerd waar de studenten mee aan de slag zijn gegaan. Zij hebben een analyse van het dossier gemaakt en een kritische reflectie op het opsporingsonderzoek geschreven.

De eerste lichting masterstudenten van het vak Verdieping Cold Cases

Het vak is geïnitieerd door twee oud-criminologiestudenten die als studentambassadeur werkzaam waren bij de politie in Leiden en daar een liaisonrol vervulden tussen de politie en studenten van de Leidse criminologieopleidingen; zij vroegen de studenten ideeën aan te dragen voor een nieuw keuzevak en daar kwam het onderwerp cold cases uit.

Ter voorbereiding op het vak hebben de studenten het bachelorkeuzevak Inleiding Cold Cases gevolgd, een reeks van zeven hoorcolleges over cold cases gegeven door experts uit de wetenschap en de politie. In deze hoorcolleges hebben de studenten kennisgemaakt met de forensische, tactische en juridische aspecten van cold caseonderzoek en hebben zij met behulp van Open Source Intelligence onderzoek gedaan naar een cold case uit de coldcasekalender.

Enthousiasme en inzet

De afgelopen drie maanden hebben ze de kennis en vaardigheden die ze bij dit vak en in hun studie hebben opgedaan ingezet ten behoeve van een echte cold case. Docenten Linda Geven en Maarten Kunst kijken met veel plezier terug op de feedbackbijeenkomsten en het enthousiasme en de inzet die de studenten tijdens het vak hebben laten zien. En ook de studenten waren erg te spreken over de eerste editie van het nieuwe vak. 'Het leukste vak ooit!', zo verwoordde een van de deelnemers het gevoel onder de studenten.

In het studiejaar 2021-2022 zal het vak voor de tweede keer worden aangeboden. Wederom kunnen studenten van verschillende Leidse masteropleidingen dan meedoen. Meer informatie over de inschrijfprocedure kan in de Electronische Studiegids worden gevonden.