Summercamp, maar dan wel achter een laptop

Vanaf maandag 19 juli leren achttien kinderen van 10 tot 12 jaar oud de programmeertaal Hedy. In het Snelliusgebouw van de Universiteit Leiden krijgen ze deze week de eerste beginselen van het programmeren bijgebracht.

Hedy is speciaal ontwikkeld voor kinderen en is een zogeheten graduele programmeertaal. Net als bij een computerspel leer je stap voor stap regels kennen tot je aan het einde alle regels kent die nodig zijn om bijvoorbeeld in de bekende programmeertaal Python te kunnen programmeren.

Digitaal spookhuis

De kinderen die deze week in Snellius ‘kamperen’ zijn dolenthousiast en de ideeën zijn niet van de lucht. Zo hebben ze al hun eigen digitale spookhuis gemaakt bevolkt door heksen en zombies, een programma dat kan voorspellen wie in 2022 de bekerfinale wint en een tafeloefenquiz. En via hun Hedy console kun je zelfs frietjes bestellen. Hedy kan helaas nog niet zelf de frietpan aanzetten.

Bekijk hieronder de foto-impressie:

Hedy, de programmeertaal die de groep van Felienne Hermans ontwikkeld heeft, is wereldwijd een groot succes en inmiddels vertaald in het Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans, Portugees, Grieks, Hongaars, Swahili en Chinees (Mandarijn). Er zijn over de hele wereld al een miljoen programma’s gemaakt met Hedy. Omdat het een ‘open source’-programma is, kan iedereen iets aan het programma toevoegen.