Leidse studenten finalisten van ‘Innovatiefste student van Nederland’

Ziekteverwekkers identificeren met een mobiele testkit, zelfs in afgelegen gebieden. Rapidemic, een Leids studententeam, probeert het mogelijk te maken. Met hun idee zijn ze doorgedrongen tot de finale van de ‘Innovatiefste student van Nederland’.

Het is bijna zover. Op 30 september wordt de winnaar bekend gemaakt in deze wedstrijd vol inventieve studenten. Samen met negen andere finalisten zal Rapidemic strijden voor de eerste plek in de competitie van het platvorm Innovate, een samenwerking van Quest en Quote.

Bootcamp

Violette Defourt, een van de Rapidemic-leden, vertelt dat het team verheugd is om deel te nemen. ‘Een evenement zoals dit is een geweldige plek om andere Nederlandse student-entrepreneurs te ontmoeten en door hen geïnspireerd te raken. Afgelopen week namen wij bijvoorbeeld deel aan een bootcamp die georganiseerd door de wedstrijd en kregen we verschillende workshops van de organisatie en hun partners.

Op de 30ste zullen de finalisten zich verzamelen in een kerk in Arnhem. Op dat moment hebben ze al hun definitieve voorstel over hun project ingeleverd, en mogen ze in een laatste ultieme pitch van drie minuten de jury proberen te overtuigen waarom zij recht hebben op de hoofdprijs.

Silicon Valley

‘De winnaar van de wedstrijd wint €5000. Dat is als een jonge start-up natuurlijk onwijs welkom’, aldus Defourt. ‘Maar waar wij als Rapidemic vooral in geïnteresseerd zijn, is de week naar Silicon Valley. Dat zou een enorme kans zijn om investeerders te ontmoeten en ons te laten inspireren door de geboorteplek van vele geweldige, wereldveranderende ideeën.

Toch is Defourt er nog niet zeker van de winst, want er zijn veel sterke concurrenten. ‘Maar we gaan er zeker alles aan doen wat we kunnen. En hopelijk kunnen uiteindelijk de eerste prijs meenemen naar Leiden!’