Nieuwe praktische gids over preprints

Er is nu een handige hands-on gids over preprints beschikbaar voor onderzoekers, die antwoord geeft op een aantal urgente vragen. Wat zijn preprints? Wat zijn voor- en nadelen? Wat betekent dit voor (mijn) onderzoek?

Het Nederlandse consortium van universiteitsbibliotheken en de Koninklijke Bibliotheek Nederland (UKB) heeft de praktische gids over preprints gepubliceerd samen met de Vereniging van Nederlandse Universiteiten (VSNU) en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Het publicatieproces werd gecoördineerd door het Centre for Digital Scholarship (CDS) van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL).

Preprints
Preprints zijn (academische) manuscripten die niet door vakgenoten zijn beoordeeld of gepubliceerd bij een uitgeverij. In Open Science en academisch publiceren wordt de preprint een steeds belangrijker element in academische communicatie. Door preprints te plaatsen op een preprint server, kunnen wetenschappers snel hun bevindingen delen en voortbouwen op elkaars werk.

In hoeverre verschillen preprints van artikelen gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift? Hoe plaats je zelf een preprint en in welk preprint archief? Hoe interpreteer je de onderzoeksresultaten die via preprints worden gepubliceerd?

Over de gids
De gids is bedoeld om zowel onderzoekers als het publiek (journalisten, patiënten, gezondheidswerkers, enz.) te helpen bij het beantwoorden van deze en andere vragen.
Download de gids hier.

Informatie en vragen
Heeft u nog vragen? Het Open Access Team van het CDS staat klaar voor Leidse onderzoekers via het emailadres: openaccess@library.leidenuniv.nl.