Binnen anderhalf uur een prijswinnende speech schrijven

Op zaterdag 6 november 2021 was het eindelijk zover. Na een jaar afwezigheid van het Max Havelaar Toesprakentoernooi, mochten de zalen van het Kamerlingh Onnesgebouw nu weer gevuld worden met leerlingen en hun docenten Nederlands om zich te laten onderdompelen in de kunst van de retorica.

Workshops over framing en zenuwen

Zowel leerlingen als docenten volgden eerst een hoorcollege over Multatuli en Max Havelaar, waarna ze uiteen gingen om verschillende workshops te volgen, zoals Framing: het kiezen van de juiste woorden en Jij ben de baas over je zenuwen. De wedstrijd in gedachten houdende, werd er strategisch nagedacht door de leerlingen: is het beter om dezelfde workshops te volgen? Of zullen we ons opsplitsen om zo veel mogelijk kennis te vergaren?

Maatregel tegen klimaatverandering

De opdracht ging dit jaar over het klimaat. Stel je voor: het is de dag van het klimaat bij jou op school en jij gaat een maatregel presenteren die moet bijdragen om de klimaatverandering tegen te gaan. Deze speech geef je niet alleen voor je docenten en medeleerlingen; de burgemeester en wethouders op het gebied van onderwijs en klimaat zijn ook aanwezig.

In duo’s gingen de leerlingen uiteen om binnen anderhalf uur tot een prijswinnende speech te komen. Van zonnepanelen op het dak van de school tot een vleesvrije kantine, en van de verwarming op maximaal 19 graden Celsius tot aan een verbod op scooters. De ideeën waren eindeloos en werden allemaal met evenveel passie gepresenteerd aan de jury bestaande uit prof.dr. Olga van Marion (Universiteit Leiden), drs. Pauline Post (TU Delft) en Multatuliaan Chris van de Ven (HOPE XXL).

Prijs voor leerlingen Utrechts Stedelijk Gymnasium

Na een luid tromgeroffel van de leerlingen op de tafels, werden aan het einde van de middag de winnaars bekend gemaakt: Kyara Hutjens en Nils Neisingh van het Utrechts Stedelijk Gymnasium. Ze waren zo blij met hun prijs dat zij meteen de beker pakten die achter hen stond. De winnaars worden door NRC en het Multatuli Huis uitgenodigd om met hun klas een kijkje te nemen op de redactie en in het museum.

Max Havelaar Toesprakentoernooi

Al meer dan tien jaar binden leerlingen met een talent voor het gesproken woord de strijd met elkaar aan tijdens het Max Havelaar Toesprakentoernooi. Daarnaast kunnen zij hun speechkennis en -vaardigheden uitbreiden door de verschillende workshops en coaching. Het meesterwerk van Multatuli is de rode draad van dit toernooi.

Video Max Havelaar Toesprakentoernooi 2021

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Fotografie: Inge van Dijck en Emilie van Kinschot
Tekst: Manon Langeveld