De dienstraad over duurzaamheid binnen SOZ

Op het moment dat wij, de dienstraad van SOZ, deze column schrijven is COP26 (de VN klimaatconferentie) aan de gang in Glasgow, Schotland. Maar is dat voor ons ook van belang? Wij denken van wel.

Samen kunnen we het verschil maken met kleine stapjes die zowel de duurzaamheid (denk naast energie ook bijvoorbeeld aan biodiversiteit) als het personeelswelzijn en de sociale veiligheid vergroten. Ook uit de personeelsmonitor blijkt dat mensen daar behoefte aan hebben. Zo hebben meerdere mensen intern al aangegeven dat ze graag meer groen willen op hun werkplek. Groen op het werk reduceert stress,en zorgt ervoor dat we ons prettiger voelen. Op de Schouwburgstraat heeft het Centre for Innovation hier in samenwerking met de studies International Studies, Urban Studies en het instituut Centre for Professional Learning al een vroege start mee gemaakt in de laatste maanden, zowel binnen als buiten. Er zijn meer planten op kantoor, maar ook aan de buitenruimtes wordt gedacht, zeker naar het voorjaar toe.

Meer groen

Ook voor de andere gebouwen wil de dienstraad graag iets betekenen. We zijn voor het Gravensteen in gesprek met de gebouwbeheerder en we roepen de bewoners van de andere gebouwen waar SOZ is vertegenwoordigd op om zich te melden met ideeën. We komen graag in contact met mensen met groene vingers op Plexus, het Universitair Sportcentrum en meer, om ook met jullie af te stemmen wat er mogelijk is en om te kijken wat er kan met de vastgestelde budgetten. Misschien is het een idee om een duurzaamheidscommissie op te richten, zeker als je het gebouw met andere organisaties deelt.

Als medewerker kun je ook lid worden van het duurzaamheidsnetwerk via Microsoft Teams van LUGO. Gebruik de code ls7a021 om deze in Teams te vinden en lid te worden. Hier vindt uitwisseling plaats tussen alle afdelingen en faculteiten van de universiteit over duurzaamheid in onderwijs en bedrijfsvoering, of gewoon duurzamer leven. Het is een levendige online community met rond de 175 leden.

Ideeën?

Duurzaamheid is één van de speerpunten van de dienstraad, dus je kunt op ons rekenen om dit onderwerp telkens naar voren te brengen. Doe vooral een beroep op ons als dit in je dagelijkse praktijk speelt, of als je niet weet waar je moet beginnen. Heb je nog meer ideeën over duurzaamheid, of een van de andere speerpunten van de dienstraad? Stuur je suggesties naar ons via de mail. Meer informatie over de Dienstraad SOZ vind je hier.

Wist je dat de notulen van de Dienstraad ook openbaar zijn? Je kunt deze vinden op de J-schijf onder J:\departments\SEA\SEA-_share\Dienstraad verslagen [openbaar].