Waanzinnige Wetenschap: FGW lanceert kinderuitgave

De Faculteit Geesteswetenschappen publiceert haar eerste kinderuitgave. ‘Waanzinnige Wetenschap’ biedt kinderen van 8 tot 12 jaar een inkijkje in geesteswetenschappelijk onderzoek.

Waanzinnige Wetenschap bestaat uit een mix van artikelen, spelletjes en raadsels, die lezers antwoord geven op voor hun leeftijd geschikte vragen. Hoe kunnen spelfouten in appjes bijvoorbeeld helpen om misdadigers op te sporen? En waarom konden spionnen driehonderd jaar geleden heel goed papieren ingewikkeld opvouwen?

Door dergelijke prikkelende vragen te beantwoorden met gedegen wetenschappelijk onderzoek, raken kinderen al jong vertrouwd met wetenschap. Daarnaast wil Waanzinnige Wetenschap hiermee een tegenwicht bieden aan de gedachte dat wetenschap uitsluitend bestaat uit bètageoriënteerd onderzoek als laboratoriumexperimenten en ruimtevaart.

Verkrijgbaarheid

Waanzinnige Wetenschap is zodra de coronamaatregelen het toelaten te vinden bij verschillende publiekslocaties in Leiden, zoals de openbare bibliotheek en musea. Ook wordt de uitgave verspreid op verschillende evenementen waar kinderen te gast zijn. Wil je zelf een aantal exemplaren uitdelen, bijvoorbeeld bij een schoolbezoek?  Of ben je werkzaam in het PO en ben je geïnteresseerd in Waanzinnige Wetenschap voor de klas? Neem dan contact op met nieuws@hum.leidenuniv.nl. De uitgave is ook digitaal te raadplegen op universiteitleiden.nl/waanzinnigewetenschap.