Een goed op-elkaar-ingespeeld BHV team redt levens

Tijdens een feestelijke bijeenkomst is het BHV team van het Pieter de la Courtgebouw is op 10 februari 2022 in het zonnetje gezet door het Faculteitsbestuur FSW en de UFB directie. Het was hoog tijd om het team te bedanken voor hun dienstverlening, drive en inzet. Symbool van deze dankbaarheid is het beeldje 'Met elkaar in opgaande lijn' wat zij uitgereikt kregen

Jullie zijn de stille kracht waardoor wij rustig kunnen studeren, doceren, werken.

‘Jullie zijn er voor de academische gemeenschap voor het verlenen van eerste hulp bij ongevallen, voor het beperken en bestrijden van brand en erger, voor het beperken van de gevolgen van ongelukken en voor het alarmeren en evacueren van iedereen in noodsituaties. Jullie zijn er voor ons, onvoorwaardelijk’ , aldus Monique Teufer, directeur UFB.

BHV in actie

Studenten en medewerkers zien het goed op elkaar ingespeelde BHV team van het Pieter de la Courtgebouw af en toe in actie. Bij een groot incident kunnen de EHBO'ers uit het team snel en goed hun werk doen, omdat de anderen van het team de weg voor hen vrij maken, de locatie van het incident veilig houden en de hulpdiensten adequaat opvangen. Bij een kleiner incident laten enkele BHV teamleden het werk vallen om samen het probleem op te lossen en een kwartiertje later hun werk weer te hervatten. Daarbij laten zij hun studenten of collega’s in lichte verwarring achter om bij terugkomst dankbaarheid te oogsten.

In een noodsitatie telt elke seconde

Bij een ontruiming heeft iedereen een taak: alle aanwezige studenten en medewerkers verlaten onmiddellijk het gebouw via de nooduitgangen, de ontruimers stimuleren hen daarbij en de BHV’ers begeleiden iedereen die niet zelf naar buiten kan. Ten slotte checkt de BHV veegploeg of het gebouw echt leeg is. Als iedereen meewerkt, dan is het gebouw binnen 12 minuten leeg. Keurig binnen de aanbevolen tijd.

De eerste keer dat decaan Paul Wouters dat meemaakte was hij in verwarring. ‘Ik zat rustig en geconcentreerd aan een artikel te schrijven. Opeens moest ik weg en mijn jas en tas laten hangen. Waarom mocht ik die niet meenemen? Later realiseerde ik mij dat in noodsituaties elke seconde telt! Snelheid van handelen kan levens redden.’ Het Faculteitsbestuur is het BHV team zeer dankbaar: ‘we zien jullie. Jullie zijn een belangrijk deel van de academische gemeenschap.’

Wat maakt een BHV team tot een super team?

Om het BHV team in staat te stellen zich te ontwikkelen tot super team, zijn de volgende zaken nodig. Ten eerste moet er regelmatig geoefend worden. Daarmee worden technieken geoefend, zoals het blussen van een kleine brand of EHBO. Daarnaast zorgen oefeningen in het gebouw, een ontruiming of een gesimuleerd incident voor een goed op elkaar ingespeeld team. Ten tweede is teambuilding essentieel. Dat gebeurt tijdens oefeningen, maar ook door af en toe iets gezelligs samen te doen en door op onverwachte momenten een geintje uit te halen via de portofoon: ‘dan is iedereen weer alert!’, aldus één van de ploegleiders. ‘Dat is belangrijk, omdat het lastig is altijd de aandacht vast te houden. Terwijl de focus juist mensenreddend is.’ Ten derde is de nazorg na elk incident van belang. Assisteren bij incidenten kan heftig zijn en de juiste nazorg helpt bij de verwerking en vergroot de cohesie in het team.

BHV’ers zijn altijd aanwezig

Nu we straks weer meer in het Pieter de la Courtgebouw gaan werken, is het belangrijk dat het BHV team op volle sterkte blijft. Het is een essentieel beroep, dus BHV’ers zijn altijd aanwezig. Het blijkt veel moeilijker te zijn om een vrij leeg gebouw te ontruimen dan een vol gebouw, omdat je dan de sociale druk mist van de grote groep om snel naar buiten te gaan. Maar ook dan telt elke seconde en is er geen tijd om eerst je jas en tas te pakken.

Auteur: Gwen Wolters
Fotograaf: Abel van de Sluis