Even voorstellen: Bart Verheijen

Bart Verheijen werkt sinds januari 2021 als universitair docent bij de sectie Algemene Geschiedenis. Hieronder stelt hij zich voor!

Sinds januari 2021 ben ik met veel plezier werkzaam als docent. Het was wel een vreemd moment om te starten. Het eerste semester in het voorjaar van 2021 was volledig digitaal. Maar langzaamaan, meedeinend op de golven van het coronavirus, leer ik het instituut en de collega’s gelukkig steeds beter kennen. Ik hoop dat dit het komende voorjaar nog veel beter gaat lukken.

Ik studeerde geschiedenis en filosofie in Nijmegen en Parijs. Na mijn promotie in Nijmegen in de zomer van 2017 reisde ik mijn vrouw achterna die voor haar werk in Myanmar woonde en werkte. Hoewel ik me tot dan toe vooral had geconcentreerd op de Europese geschiedenis rond 1800, ging er door deze tijd een wereld voor me open. Vooral mijn ontmoetingen met de studenten aan de Yangon School of Political Science zal ik nooit vergeten. In 2018 verhuisden we naar Indonesië, waar ik in Denpasar en Makassar meewerkte aan grotere en kleinere onderzoeksprojecten. Ook bracht ik behoorlijk wat tijd door in de archieven in Jakarta. Deze ervaringen neem ik mee in mijn huidige onderzoek.

In januari 2020, net voor de wereldwijde uitbraak van Corona is ons eerste zoontje geboren. Helaas dwong de coronacrisis en bijbehorende visumproblemen ons om in maart 2020 terug te keren naar Nederland. Inmiddels hebben we na wat omzwervingen een huis gevonden in mijn oude woonplaats Nijmegen, vlakbij de Waal. Afgelopen zomer is daar ons 2e zoontje geboren.

Ik reken erop de komende tijd veel vaker in Leiden te kunnen zijn. Ik heb veel plezier in het onderwijs, en Ik kijk ernaar uit iedereen beter te leren kennen; naar gesprekken bij de koffieautomaten en de uitwisseling van ideeën.