Karwan Fatah-Black en Lauren Lauret in diverse media over slavernijverleden DNB

Oprichters en bestuurders van De Nederlandsche Bank (DNB) waren jarenlang nauw betrokken bij slavernij. Dit blijkt uit een onderzoek door Leidse universitair docenten Karwan Fatah-Black en Lauren Lauret, dat zij samen met Joris van den Tol van Cambridge University uitvoerden.

DNB heeft zelf opdracht gegeven tot het uitvoeren van het onderzoek, genaamd Dienstbaar aan de keten. Veel financiers van banken uit die periode bezaten tot slaaf gemaakte mensen of accepteerden die als onderpand. Uit het onderzoek blijkt dat elf van de zestien geldschieters die betrokken waren bij de oprichting van de bank in 1814 ‘directe intensieve’ betrokkenheid hadden bij de slavernij. Weduwe Johanna Borski, die iets later in beeld kwam, nam een aandeel van 40 procent in DNB met kapitaal dat mede tot stand is gekomen dankzij Surinaamse plantages waar ‘circa 565 slaafgemaakten’ tewerk werden gesteld. Verder concludeert het onderzoek ook dat er geen bewijs is gevonden voor directe betrokkenheid van DNB als financier van slavernij. De latere DNB-bestuurder Willem Cornelis Mees was bijvoorbeeld juist actief betrokken bij de anti-slavernijbeweging. Wat DNB met deze bevindingen gaat doen, is nog onbekend.

Meer weten?

Het onderzoek heeft veel media-aandacht gekregen. Meer informatie is te vinden in de Volkskrant, NRC, AD, Nederlands Dagblad en Leidsch Dagblad. Ook verschenen artikelen op NU.nl en NOS.nl.