Distinguished Scholar Award uitgereikt aan Jan Melissen: ‘Zeer vereerd’

Professor Jan Melissen (ISGA) is de ontvanger van de 2022 ISA Distinguished Scholar Award in Diplomacy Studies. Het is de eerste keer dat deze prijs wordt uitgereikt aan iemand uit Europa. Melissen: ‘Ik voel me zeer vereerd om de eerste persoon buiten Noord-Amerika te zijn die deze prijs mag ontvangen.’

Jan Melissen als moderator tijdens het Oekraïne debat in Wijnhaven

Melissen wordt deze week tijdens de ISA Annual Convention in Nashville gehuldigd. Net als duizenden anderen heeft hij besloten om de conventie, hopelijk voor de laatste keer, online bij te wonen aangezien de meeste panels nog steeds online in plaats van ‘live’ gehouden worden. Volgens de jury van de ISA, de International Studies Association, wordt Melissen geëerd vanwege de aanzienlijke invloed die hij heeft gehad op het gebied van de diplomatieke studies, zijn omvangrijke en innovatieve onderzoeksportefeuille en zijn indrukwekkende staat van dienst ten bate van de gemeenschap van studenten en wetenschappers binnen de diplomatieke studies.

Paneldiscussie over de toekomt van diplomatie

Tijdens de conventie is er ter ere van Melissen een paneldiscussie georganiseerd die qua inhoud zal gaan over de toekomst van diplomatieke studies. De bij de prijs horende ISA-plaquette is momenteel vanuit Amerika onderweg naar Nederland.

Melissen is niet alleen vereerd, hij ziet ook verschillende redenen om de prijs met open armen te ontvangen. ‘Het is goed voor studenten om te weten dat hun docenten internationaal bekend staan als experts op hun vakgebied en het is bijzonder om deze prijs vier jaar nadat ik voltijd ben teruggekeerd in de academische wereld en twee jaar na mijn aanstelling bij de Universiteit Leiden te mogen ontvangen. Maar misschien wel het belangrijkste, ik ben dankbaar voor de erkenning van het award-comité voor mijn inspanningen in dienst van het vakgebied. Het is een ware eer en het geeft me veel inspiratie en energie om samen te werken met collega’s van over de hele wereld.

Leiden en Den Haag op de kaart

Wat betreft de universiteit en ISGA is Melissen er bovenal van overtuigd dat de prijs Leidens profiel binnen het vakgebied van de diplomatie studies aanzienlijk verbeterd. ‘Het helpt zeker dat het The Hague Journal of Diplomacy over de afgelopen 17 jaar een merknaam is geworden.’ Hij heeft de indruk dat de vraag naar kennis over de diplomatieke bijdrage aan de internationale politiek onder nieuwe generaties studenten zo groot is dat het voor academici binnen de diplomatieke studies alle hens aan dek is. De oorlog in Oekraïne en de lastige politieke gevolgen versterken dat beeld alleen maar, nog meer zelfs dan de internationale gebeurtenissen uit 1989 en 2001. In een wereld van grootmachten, aldus Melissen, is het voor Europa een strategisch verstandige zet om zich te richten op het ontwikkelen van diplomatieke kennis. Iets waar kleine tot middelgrote landen Europese landen zoals Zweden, Noorwegen, Denemarken of België al consequent mee bezig zijn. Als het gaat om steden met internationaal aanzien heeft Den Haag, in vergelijking met Brussel of Wenen, zeker een competitief profiel.

Voor meer informatie over The Hague Journal of Diplomacy

Voor meer informatie over the IAS and the awards

Tekst: Margriet van der Zee

Beeld: Wilke Geurds