Kinderen een en al oor tijdens event over horen

Het was donderdag de dag van het oor. In het kader van Leiden2022 konden bezoekers in museum Corpus testen hoe hun eigen oren eraan toe zijn en van alles leren over oren. Hoe werkt een oor eigenlijk? Wat zijn oplossingen voor dove mensen en wat is een bionisch oor?

Margriet van Gendt legt uit wat oplossingen zijn als je niet goed meer kunt horen.

Een enorm oor laat bezoekers van het museum zien waar ze meer kunnen leren over (h)oren. Eenmaal binnen verzamelt een groep kinderen zich met hun (groot)ouders rondom audiologen Jan de Laat en Margriet van Gendt van het LUMC. Zij vertellen hoe een oor eigenlijk in elkaar zit, wanneer geluid schadelijk is en wat er voor oplossingen zijn als je doof bent. De audiologen leggen uit dat geluiden vanaf tachtig decibel schadelijk kunnen zijn voor je gehoor. Een violiste demonstreert hoe hard tachtig decibel is en daar schrikken een paar kinderen toch wel van. Tot opluchting van het publiek vertelt de violiste dat als ze lang hard speelt op haar viool ze gehoorbescherming draagt.

Bionisch oor

Maar wat als je jouw oren niet goed hebt beschermd of je om een andere reden niet goed meer kunt horen? Steeds meer dove mensen kunnen horen via een bionisch oor, een elektronisch apparaat dat geluiden direct doorgeeft aan de gehoorzenuw. Dennis Massar heeft zo’n bionisch oor, ook wel cochleair implantaat genoemd. Hij wordt bedolven onder de vragen van het publiek. ‘Slaap je met de binaire oren in?’ ’Wat voor wekker heb je?’ ‘Kan je een koptelefoon op?’ ‘Kan je muziek goed horen?’

Dennis Massar met zijn bionische oor.

Massar beantwoordt alle vragen. Hij slaapt niet met het apparaat in, want dan drukt het in zijn schedel en dat ligt niet lekker. Maar een gewone wekker kan hij daardoor niet horen, dus heeft hij een wekker die trilt. En ja hij kan een koptelefoon op, maar eigenlijk heeft hij die niet nodig want het bionische oor heeft bluetooth. Hij kan dus overal muziek luisteren, die hij ook nog goed kan horen. En dat is heel belangrijk voor hem als professioneel danser. Terwijl de violiste speelt, laat hij zien dat je perfect op muziek kunt dansen met bionische oren.

Thimon probeert een buisje te plaatsen.

Buisjes plaatsen

De bezoekers kunnen daarna zelf aan de slag met verschillende testen. Thimon (11 jaar) probeert heel geconcentreerd een buisje in een ‘trommelvlies’ te plaatsen. Het eerste buisje duwt hij er dwars doorheen, maar na even priegelen zit het tweede buisje op de juiste plek. Hij kan zo KNO-arts worden volgens de instructeur. Maar dat ziet Thimon niet zitten. ‘Ik heb geen zin om tegen lugubere dingen aan te kijken.’ Over de vraag wat er dan luguber is aan een oor hoeft hij niet lang na te denken. ‘Oorsmeer.’

Liplezen

Vlak naast hem doet Marylène (10 jaar) een hoortest. Haar oren blijken het supergoed te doen. Gelukkig maar, want de volgende test, liplezen, blijkt een stuk moeilijker. Ze moet raden welke maand van het jaar iemand zegt. ‘De lange maanden waren moeilijk om te liplezen.’

Om het bezoek af te sluiten, duiken een aantal kinderen nog de silent disco in. Voor sommige ouders wordt het zo nog een lange middag. Zij staan aan de kant terwijl hun kind zich blijft uitleven op de dansvloer.

Tekst: Dagmar Aarts
Foto's: Eelkje Colmjon