Burgemeester Lenferink bezoekt Dutch Extract Library

Het Instituut Biologie Leiden (IBL) opende vandaag haar deuren voor onder andere de Leidse burgemeester, Henri Lenferink. Samen met decaan van de faculteit Jasper Knoester en directeur bij de provincie Zuid-Holland Ton Jonker kreeg hij uitleg over de verschillende onderzoeken van het instituut en de mogelijkheden van de Dutch Extract Library.

De Dutch Extract Library is de link tussen Nederlandse plantentelers en partijen geïnteresseerd in plantenstoffen. Het biedt meer dan 2.000 verschillende plantenextracten - reststoffen van gewassen - voor onderzoek naar de activiteit en mogelijkheden van deze planten. De bibliotheek is in beheer van het IBL en de Provincie Zuid-Holland is de eigenaar. Gezamenlijk brengen zij wetenschap, tuinbouw en bedrijfsleven bij elkaar, om zo tot innovatieve en duurzame producten, samenwerkingen en verdienmodellen te komen.

Het bezoek van de burgemeester is gepland op het moment dat de eerste samenwerkingen van de grond komen, vertelt projectmanager Joyce Blommaart. ‘De extract library is nog niet heel lang terug officieel geopend. Fantastisch dat we eindelijk bezig zijn met het verbinden van wetenschap en tuinbouw. En en erg leuk dat we dit vandaag mochten delen.’

Plantenstoffen gebruikt in onderzoek

Gedurende het bezoek kwamen verschillende wetenschappers aan het woord over lopende onderzoeken binnen het instituut. Zo beschreven zij hoe ze nieuwe componenten van antibiotica identificeren uit natuurlijke stoffen. Ook kijken onderzoekers hoe ze gewassen kunnen versterken door gebruik van bacteriën, en vertelden ze hoe ze de wortel van een plant gebruikt hebben als basis van nieuwe ontstekingsremmers zonder bijwerkingen. Daarnaast bezocht het gezelschap de vriezers, waar de extracten en het ruwe plantmateriaal ligt opgeslagen.

Kansen voor de toekomst

Burgemeester Lenferink vond het een mooi bezoek: ‘Goed om te zien hoe dit initiatief van de grond is gekomen en waar een goede samenwerking tot kan leiden. Je kunt zien dat dit kansen biedt voor de toekomst.’

Meer weten?

Bezoek de website van de Dutch Extract Library voor meer informatie over het werkproces en mogelijkheden.