Bekendmaking winnaars fellowships Scaliger Instituut (1ste ronde)

Met steun van uitgevers en particuliere stichtingen verwelkomen de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) en het Scaliger Instituut circa 15 tot 20 Fellows en gastonderzoekers per jaar om materiaal in de Bijzondere Collecties te raadplegen en te onderzoeken. Ook dit jaar ontving het Scaliger Instituut een groot aantal aanvragen van binnen- en buitenlandse inzenders voor een Fellowship.

Uit de inzendingen zijn de volgende aanvragen bekroond:

Brill Fellowship

Christopher Joby (Dept. of Dutch and S. African Studies, Faculty of English, UAM Poznan, Polen)
The Reception of the Christian Gospel in 17th century Taiwan.

Bram Vannieuwenhuyse (Universiteit van Amsterdam, Nederland)
Op zoek naar de vroegere kaartgebruikers in de collectie Bodel Nijenhuis.

Daniel Rafiqi (King's College London, Verenigd Koninkrijk)
Catharsis in Testimony: Refugee Experience and Huguenot Autobiographical Writing, 1681-1750.

Yun Xie (Universiteit Utrecht, Nederland)
Dynamic Heritage: discovering the provenance and re-establishing the typography methods of Brill’s non-western metal typefaces.

Drewes Fellowship

Dr. Majid Daneshgar (Oriental Studies Department, University of Freiburg, Duitsland)
Persianate Malay Manuscripts: The Significance of the Banten Collection in Leiden University Library.

Arminius Fellowship

Marco Condorelli (Institut für Germanistik, University of Giessen, Duitsland)
Visual Identity in Arminian Letters (1593–1606).

Martine van Ittersum (History Department, University of Dundee, Verenigd Koninkrijk)
Commemorating and Editing Hugo Grotius at Leiden University, 1864-1961.

Juynboll Fellowship

Sally Abed (onafhankelijk onderzoeker)
Medieval Monsters Between East and West: Global Connections

Scaliger Instituut

Het Scaliger Instituut, opgericht door de UBL en de Faculteiten Letteren, Theologie en Wijsbegeerte (nu de Faculteit der Geesteswetenschappen) ter gelegenheid van het 425-jarig bestaan van de Universiteit Leiden in juni 2000, stelt zich tot doel het gebruik van de Bijzondere Collecties van de UBL in zowel onderwijs als onderzoek te stimuleren. Het Scaliger Instituut biedt onderzoekers verschillende onderzoeksbeurzen, sommige binnen breed domein, zoals de Brill Fellowship, en andere binnen specifieke onderzoeksgebieden, zoals de Isaac Alfred Ailion Fellowship en de Lingling Wiyadharma Fellowship. Elsevier biedt ook een Fellowship for Digital Scholarship aan, gericht op onderzoek in de omvangrijke Leidse Digitale Collecties.

Wij danken alle sponsoren uit deze 1ste ronde van fellowships: uitgeverij Brill, het G.W.J. Drewes Fonds, de Vera Gottschalk-Frank Stichting en de Juynboll Stichting.

Wij hebben inmiddels de 2de ronde van applicaties geopend (deadline: 1 juli 2022) voor het: