Oproep aan Conflictoplossende Instituties voor meer intersectionele data

Aleydis Nissen en Rik Raedschelders kregen van het onderzoeksnetwerk van het Bureau van de Europese Unie voor de grondrechten (FRANET) de opdracht om het rapport van 2022 over racisme, xenofobie en aanverwante onverdraagzaamheid in België te schrijven.

Aleydis Nissen

Een van de voornaamste bevindingen van het rapport is dat er een gebrek is aan specifieke naar geslacht uitgesplitste gegevens met betrekking tot klachten over ‘racistische’ criteria bij Belgische overheidsinstellingen en universiteiten. Dit is een gemiste kans. Kimberlé Crenshaw schreef dat de discriminatie van gekleurde vrouwen 'groter is dan de som van racisme en seksisme' toen ze het concept 'intersectionaliteit' beschreef. Conflictoplossende instituties moeten er zijn voor iedereen, onder meer door specifieke en gecombineerde gegevens te meten en publiceren.

Het rapport bespreekt verschillende andere kwesties, waaronder racistische uitlatingen tegen gezondheidswerkers en patiënten en racisme tegen mensen van vermeende Aziatische afkomst tijdens de COVID-19-pandemie. Het rapport documenteert met name verschillende gevallen van xenofobie tegen mensen van vermeende Aziatische afkomst in de Belgische media.

Lees de volledige bijdrage hier  (in hoofdstuk 2).

Aleydis Nissen is een postdoc onderzoeker bij het speerpunt Conflictoplossende Instituties aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Ze publiceerde eerder over racisme en xenofobie in de media in The Independent en The Irish Examiner. Haar onderzoek wordt ook gefinancierd door het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek - Vlaanderen (FWO).