Schenking archiefstukken en foto’s van assistent-residenten Nederlands-Indië

De Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) heeft op vrijdag 24 juni een bijzondere collectie met archiefstukken en foto’s van meerdere assistent-residenten in Nederlands-Indië ontvangen uit handen van Annetje Ottow, Juriaan Ottow en Willemijn Goosen. De collectie, die altijd binnen de familie is gebleven, geeft een bijzondere inkijk in het professionele en persoonlijke leven van de assistent-resident -een hoge Nederlandse ambtenaar in een afdeling van het plaatselijk bestuur- en zijn familie in de Indonesische archipel.

Fotoboek van de familie

De schenking

De Collectie Ottow, zoals de collectie als geheel wordt aangeduid, draait in feite om vier families die met elkaar verweven zijn, namelijk de families Caspari, Velsing, Blok en Ottow. Max Velsing, assistent-resident van Atjeh in de jaren na 1918, was getrouwd met Thecla Caspari. Thecla’s zus, Annetje, was getrouwd met Ch.P.J. Blok, assistent-resident van Soerakarta. Hun dochter Mieneke Blok was getrouwd met Samuel Ottow, eveneens assistent-resident. De collectie toont de levens van meerdere assistent-residenten en hun families, steeds onderweg, reizend door de Indonesische archipel, altijd in contact met Nederland.

De collectie bestaat uit archiefstukken, foto’s, fotoalbums en enkele objecten, en is ook vanwege zijn rijkheid en diversiteit, en doordat zowel het professionele als het persoonlijke leven wordt belicht, een prachtige aanvulling op de bijzondere collecties die reeds door de UBL beheerd worden.

Dr. Gillian Vogelsang Eastwood presenteert verschillende kledingstukken uit de collectie

Textile Research Centre

Een deel van de collectie bestaat uit bijzonder textiel, doeken, jurken en andere gewaden die in de verschillende regio’s in Nederlands-Indië werden gebruikt en gedragen. In overleg heeft de familie Ottow besloten het textiel te schenken aan het Textile Research Centre (TRC) in Leiden, waar dergelijk materiaal goed bewaard kan worden. Documenten, foto’s en textiel zijn daardoor binnen Leiden in samenhang met elkaar te bestuderen.

Leids Universiteits Fonds

Tegelijk met de schenking aan de UBL en het TRC, schenkt de familie Ottow een geldbedrag aan het Leids Universiteits Fonds (LUF). Dit bedrag komt ten goede aan de ontsluiting en het beheer van de Collectie Ottow. Daarmee komt de collectie beschikbaar voor onderwijs en onderzoek, en kan deze onder de aandacht gebracht worden van een breed publiek.