Vernieuwde afdeling Bijzondere Collecties

Op 1 juli as. presenteert zich de nieuwe afdeling Bijzondere Collecties van de UBL. De nieuwe afdeling is een samenvoeging van twee afdelingen binnen de UBL, met als gevolg dat de conservatoren en de medewerkers die diensten leveren rondom de Bijzondere Collecties weer één groep van ca. 30 erfgoedprofessionals gaan vormen.

Het groeiende belang van de Bijzondere Collecties, niet alleen voor Leidse onderzoekers en studenten, maar ook voor gebruikers van over de hele wereld, vergt een intensieve afstemming rond alle activiteiten en processen, van acquisitie en beschrijving via duurzaam beheer en digitalisering tot beschikbaarstelling en publieksactiviteiten. Door de medewerkers die met de Bijzondere Collecties werken in één afdeling onder te brengen, versterken we de integrale samenwerking, de onderlinge kennisdeling en daarmee ook de dienstverlening met de Bijzondere Collecties.

Aanstelling Marieke van Meer

1 juli is ook de datum dat het nieuwe Hoofd Bijzondere Collecties bij de UBL zal aantreden. Met trots melden we dat Marieke van Meer per die datum deze functie zal gaan bekleden. Marieke is momenteel nog Manager Collecties en Programmamanager bij Atria, Kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis. Daarvoor werkte ze bij het Limburgs Museum als Manager Collecties. Haar ruime ervaring met beheer en gebruik van archivale, museale en bibliotheekcollecties biedt een stevig fundament om leiding te gaan geven aan de nieuwe afdeling.

Coördinator Cultureel ondernemerschap & Fondsenwerving

De huidige Hoofdconservator Garrelt Verhoeven wordt per 1 juli bij de UBL aangesteld als Coördinator Cultureel ondernemerschap en Fondsenwerving. In die rol zal hij kansen creëren om onze wereldvermaarde erfgoedcollecties nog beter voor het voetlicht te brengen en tevens zal hij een relatienetwerk onderhouden met collega-instellingen en fondsen die onze activiteiten met de Bijzondere Collecties willen ondersteunen.

Saskia van Bergen Hoofd Dienstverlening en Collectieinformatie

Recent is ook Saskia van Bergen bij de Bijzondere Collecties aangesteld als Hoofd Dienstverlening en Collectieinformatie. Saskia, van huis uit kunsthistorica en mediëvist, is reeds sinds 2008 in dienst bij de UBL en tot voor kort werkte ze als projectmanager, procescoördinator en adviseur aan de uitbouw van onze dienst Digital Collections. In haar nieuwe functie is Saskia verantwoordelijk voor de dienstverlening in de leeszaal Bijzondere Collecties en de metadatering en digitalisering van onze erfgoedcollecties.