Nieuw keuzevak 'Defensie, Veiligheid & Moraliteit' afgesloten met bivak

Met een heus bivak op een compound op de Arnhemse heide werd op donderdag 30 juni en vrijdag 1 juli het gloednieuwe keuzevak ‘Defensie, Veiligheid & Moraliteit’ afgerond.

De deelnemers werden donderdagochtend al om 7.15 uur bij station Lammenschans opgepikt door een touringcar van Defensie. Van daaruit vertrokken zij naar Museumpark Orientalis nabij Nijmegen om een militaire oefening in communicatietechnieken bij te wonen. Tijdens het bivak kregen studenten en docenten verschillende opdrachten voorgeschoteld waarin hun vermogen tot samenwerking en hun leiderschapscompetenties op de proef werden gesteld. Zo moesten zij bij aankomst op de compound vier militaire veldtenten opzetten en deze binnen een bepaalde tijd exact hetzelfde inrichten. Dit bleek aanvankelijk geen eenvoudige opgave te zijn voor de toch wat individualistisch en kritisch ingestelde academici, maar na verloop van tijd verliep de onderlinge samenwerking en de aansturing steeds beter.

Nadat de tenten waren opgezet, kregen de deelnemers een schietinstructie en werden hen de basisbeginselen van het ‘exerceren’ bijgebracht. De volgende dag moesten de studenten al om 7.30 uur op appel verschijnen, waarna – à la Kamp van Koningsbrugge – hun uithoudingsvermogen op de hindernisbaan werd getest. Na twee intensieve dagen en een korte nacht keerden de deelnemers vrijdagmiddag vermoeid maar met een voldaan gevoel terug in Leiden.

Het bivak was zeker niet het enige hoogtepunt van het vak. Tijdens de colleges werden de studenten door vooraanstaande sprekers uit de wetenschap en de praktijk meegenomen in de dilemma’s waar politici en militairen mee te maken krijgen tijdens militaire operaties en vredesmissies. Zo vertelde luitenant-kolonel en Militaire Willems Ordedrager Gijs Tuinman onder andere over de strategische en morele dilemma’s waarmee hij tijdens zijn uitzending naar Afghanistan te maken heeft gehad en vertelde kolonel b.d. Thom Karremans over zijn ervaringen in Srebrenica. Hun verhalen maakten diepe indruk op de studenten en de docenten die het vak coördineerden en lieten zien dat regels soms tekortschieten of zelfs moeten worden overtreden om in conflictsituaties met morele dilemma’s om te gaan. In de werkgroep gingen de studenten zelf met morele dilemma’s aan de slag en werden zij, zoals een van de deelnemende studenten het verwoordde, “gedwongen om anders na te gaan denken”. Voor de afsluitende opdracht moesten de studenten een paper schrijven over het conflict tussen Rusland en Oekraïne.

Het vak werd dit studiejaar voor het eerst gegeven en betreft een samenwerking tussen de afdelingen Criminologie en Encyclopedie van de Rechtswetenschap van onze faculteit en Defensity College. Volgend studiejaar zal het opnieuw worden aangeboden.