Pedellen bijeen tijdens Pedellendag: ‘Meegaan met de tijd zonder tradities uit het oog te verliezen’

Het zal een bijzonder gezicht zijn: 54 pedellen die in hun toga’s door de Leidse straten lopen. De pedellen van 14 universiteiten verzamelen zich op 25 en 26 augustus in Leiden voor de 30e Landelijke Pedellendag.

De Pedellendag is dit jaar voornamelijk georganiseerd door de Leidse pedel Tineke Schutte. ‘Het zal een extra feestelijke dag worden omdat het een jubileumeditie is en het voor het eerst sinds corona weer door kan gaan’, vertelt Schutte.

Iedere universiteit organiseert de functie van de pedel anders. Tijdens deze bijeenkomst kunnen pedellen richtlijnen, protocollen en andere praktische zaken rondom de organisatie van promoties, oraties en afscheidscolleges bespreken. 'Het is goed om bij elkaar te komen en verbinding te zoeken', zegt de Leidse pedel Erick van Zuylen.

Op vrijdag bespreken de pedellen tijdens de officiële vergadering in de Pieterskerk de laatste ontwikkelingen van het vak. Van Zuylen: 'Zeker in coronatijd moesten de protocollen steeds aangepast worden. Zo'n 75 procent van de promoties is nu hybride. Dat is iets wat gaat blijven. We hebben ook flink geïnvesteerd in die techniek.'

'Iedereen heeft volle agenda's en de tijdsdruk neemt toe.'

Pedellen staan voor de uitdaging om mee te gaan met de tijd, zonder tradities uit het oog te verliezen. 'Diversiteit is een belangrijk onderwerp. Kun je nog roepen “meneer de kandidaat”, “mevrouw de kandidaat” en “dames en heren”? Daarover is discussie.’

Een ander onderwerp dat wordt besproken, is de toename van het aantal promoties. Van Zuylen: 'Er wordt ontzettend veel gepromoveerd. Toen ik begon in 2016 hadden we 400 promoties per jaar, nu zijn het er 460. Het wordt steeds drukker.' Dat maakt het inplannen van de promoties lastiger. 'Iedereen heeft volle agenda's en de tijdsdruk neemt toe.'

Naast het vergaderen en uitwisselen van ervaringen is de Pedellendag ook vooral een informeel samenzijn. Schutte: 'We kunnen elkaar eindelijk weer eens treffen. En we laten de pedellen onze mooie stad en universiteit zien.' Op het programma staan onder andere een wandeling door de Hortus botanicus, een vaartocht vanaf de Oude Sterrewacht en een wandeling door de Burcht. Eén van de hoogtepunten is ook het fotomoment met de rector magnificus en alle pedellen in vol ornaat.

Tekst: Tom Janssen
Foto's: Jos Kuklewski