Speciale nanodeeltjes voor kankertherapie! Helpt u mee?

Een betere behandeling ontwikkelen voor patiënten met hoofd- en halskanker, dat is het doel van Binanox, het iGEM-team Leiden 2022. Met een crowdfunding hopen ze hier tenminste 10.000 euro voor op te halen.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

In Nederland krijgen jaarlijks meer dan 3000 mensen de diagnose hoofd- en halskanker. Toch zijn de huidige behandelingen vaak invasief en zijn de overlevingskansen niet in elk stadium groot. Een nieuwe, veelbelovende behandeling is een fotothermische therapie waarbij metalen nanodeeltjes de tumorcellen doden.

Tijdens deze behandeling injecteert een arts de nanodeeltjes direct in de tumor, al dan niet met behulp van antilichamen. Vervolgens wordt de tumor blootgesteld aan een laser met Near Infrared (NIR)-licht. De nanodeeltjes kunnen dit licht omzetten in hitte, wat de tumorcellen doodt.

Chemische nanodeeltjes vervangen door biologische

Bestaande nanodeeltjes zijn chemisch geproduceerd en niet optimaal om de hitte over te brengen op de tumor. Met behulp van eiwitten, gaat het iGEM-team op zoek naar een manier om deze nanodeeltjes biologisch te produceren. Die eiwitten zorgen ervoor dat de nanodeeltjes de perfecte eigenschappen hebben voor deze therapie. In de video vertellen de studenten hier meer over/ het team hierover meer uitleg.

Crowdfunding

Om deze behandeling te ontwikkelen, heeft het team hulp nodig. Daarom organiseert iGEM een crowdfunding om het geld hiervoor bij elkaar te krijgen. Wilt u ook meehelpen? Steun het team met uw bijdrage.

Meer weten?

Kom naar de avondlezing op donderdag 29 september, georganiseerd door het Natuurwetenschappelijk Gezelschap Leiden! In deze lezing zal het iGEM team alles uitleggen over hun project en is er ruimte voor vragen van het publiek. De lezing kan ook online gevolgd worden.

Avondlezing: Nanodeeltjes produceren voor kankertherapie met Escherichia coli

iGEM Leiden

International Genetically Engineered Machine (iGEM) is een wedstrijd waarbij studententeams van over de hele wereld synthetische biologie inzetten om een maatschappelijk probleem op te lossen. Jaarlijks doen er wereldwijd meer dan 350 teams mee. In 2020 won het toenmalige Leidse team de hoofdprijs met hun project ‘Rapidemic’.