Debat ‘Tax in the Boardroom’ tussen studenten, bedrijfsleven, en de overheid

Maandag 10 oktober vond het debat ‘Tax in the Boardroom’ plaats in het KOG. Tijdens dit inspirerende debat lieten studenten en belastingexperts van het bedrijfsleven en de overheid vanuit verschillende perspectieven hun licht schijnen over fiscale vraagstukken die het maatschappelijk debat beheersen. De belastingexperts waren Joost Kutsch Lojenga (Shell), Sebastiaan de Buck (Unilever), en Hans Rijsbergen (Belastingdienst).

Met dit belastingdebat tracht de rechtenfaculteit een verbinding tot stand brengen tussen de verschillende opvattingen die leven binnen de maatschappij over de belastingheffing van personen en bedrijven. Aan bod kwamen verschillende fiscale thema’s, waaronder het vestigingsklimaat, samenwerking tussen belastingdiensten en bedrijven, fiscale transparantie, eerlijke en duurzame belastingheffing, en de toekomst van het belastingstelsel.

Het belastingdebat vond plaats in de Lorentzzaal en werd georganiseerd door universitair docent belastingrecht Martijn Nouwen. Het debat maakt onderdeel uit van de nieuwe interdisciplinaire minor Tax and Society. De centrale vraag in deze minor is wat de wenselijke inrichting is van belastingstelsels in een globaliserende en digitaliserende wereld. De minor is dit jaar van start gegaan en wordt gevolgd door een diverse groep van studenten met verschillende achtergronden uit verschillende landen.