Even voorstellen: Eileen van der Burgh

Eileen van der Burgh werkt sinds september 2022 als promovendus bij de sectie Nederlandse Geschiedenis in het onderzoeksproject 'Dutch Shipping and the Environment, 1621-1939'. Hieronder stelt zij zich voor!

Eileen van der Burgh

Met veel enthousiasme sluit ik mij als promovendus aan bij het Instituut voor Geschiedenis van de Universiteit Leiden. Voor mij zijn zowel de universiteit als de stad compleet nieuw terrein. Ik heb namelijk altijd in Rotterdam gestudeerd. Aan de Erasmus Universiteit heb ik de Bachelor Geschiedenis gevolgd en daarna de Master Cultuurgeschiedenis. Ik volgde naast mijn master een verdiepend programma maritieme geschiedenis bij het Maritiem Museum Rotterdam. Tijdens deze laatste fase van mijn studie raakte ik geïnteresseerd in quarantaine als onderwerp van historisch onderzoek. Ik schreef mijn scriptie over de Rotterdamse quarantaine-inrichting Heijplaat. Ik had tijdens dat onderzoek continu het gevoel dat er nog veel meer te onderzoeken viel.

Direct na het afstuderen heb ik via een tijdelijke aanstelling bij de afdeling medische geschiedenis, ethiek en filosofie van het Erasmus MC een onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van patiëntendossiers als historische bron. Na de afronding van dit project was ik in februari 2022 op zoek naar een werkplek waar ik verder kon met datgene wat ik zo graag doe: historisch onderzoek doen. De timing was in dit geval perfect want diezelfde maand kwam er een vacature van de Universiteit Leiden online met daarin een project getiteld: Scheepvaart en quarantaine in Europa en overzee, 1813-1939. Ik kon mijn geluk niet op: een project over quarantaine waarin maritieme geschiedenis en medische geschiedenis (onvermijdelijk) samen komen!

De complexiteit van quarantaine als onderwerp van historisch onderwerp spreekt mij aan. In de basis is quarantaine een medisch concept, maar tegelijkertijd legt de ontwikkeling van internationale richtlijnen ook een politieke kant bloot. Quarantaineregels vormden bovendien een belemmering voor de handel. Medische belangen en handelsbelangen kwamen tegenover elkaar te staan tijdens beslissingen over nieuwe wet- en regelgeving. Een ander aspect van quarantaine is dat deze maatregel kon worden ingezet om controle over migranten uit te oefenen. Ik kijk er naar uit om alle verschillende perspectieven te combineren in mijn onderzoek en nieuwe inzichten te ontdekken.