Rechtenfaculteit doet voorstel voor verdeling startersbeurzen

Het Faculteitsbestuur heeft een voorstel ingediend bij het College van Bestuur (CvB) voor een eerlijke verdeling van de starters- en stimuleringsbeurzen.

Het Faculteitsbestuur hoopt en verwacht dat het CvB hier volgende week mee kan instemmen en dat collega’s nog voor de Kerst meer kan worden gemeld.

De beurzen zijn door minister Dijkgraaf in het leven geroepen om ongebonden onderzoek te stimuleren en werkdruk weg te nemen en onderlinge concurrentie te verminderen, in het bijzonder bij jonge wetenschappers.

De verdeling van de beurzen blijkt bij veel faculteiten echter een groot vraagstuk. Om onrust en ongelijkheid te voorkomen wil het bestuur van de rechtenfaculteit daarom een op maat gemaakt beleid. ‘Dit moet slim, solidair en rechtvaardig zijn’, aldus het bestuur.

Hoe dit beleid er exact uitziet wordt bekend gemaakt nadat er instemming is vanuit het CvB.