Weer een medicijngigant erbij met uitbreiding Batavia op Bio Science Park

Het Leiden Bio Science Park (LBSP) wordt weer 12.000 vierkante meter aan biowetenschap rijker met een nieuw gebouw voor het Leidse Batavia Biosciences. Het biotechnologisch bedrijf gaat er vaccins en geneesmiddelen tegen infectieziekten produceren.

Batavia is sinds de oprichting in 2010 op het LBSP bezig met de ontwikkeling van vaccins en medicijnen tegen onder meer oprukkende virussen zoals corona. Met deze uitbreiding heeft het bedrijf er vooral vierkante meters bij om de productie op te schalen. Daarnaast zal het nieuwe gebouw, ontworpen door Paul de Ruiter architecten, ook kantoren en laboratoria huisvesten.

Duurzaam

Het gebouw komt langs de A44 te staan, naast het universiteitsgebouw Snellius. Met een ‘Excellent-certificaat van BREEAM, de toonaangevende certificeringsmethode voor een duurzaam gebouwde omgeving, krijgt het Bio Science Park er weer een op en top duurzaam gebouw bij. Het gebouw zal volledig gasloos zijn en krijgt een dak voorzien van zonnepanelen.

De universiteit is erg blij met deze uitbreiding van Batavia. Michel Leenders, directeur Vastgoedbedrijf Universiteit Leiden: ‘Het is heel fijn dat Batavia kiest voor een uitbreiding in het LBSP. We willen het LBSP steeds aantrekkelijker maken en het is mooi dat wij aan bestaande bedrijven zoals Batavia extra grond uit kunnen geven. Verder is deze uitbreiding ook voor Nederland natuurlijk fantastisch, omdat het om belangrijke vaccins voor iedereen gaat.’

Ondertekening

Vrijdag 16 december is de overeenkomst tussen ontwikkelaar Provast en grondeigenaar Universiteit Leiden bezegeld met het tekenen van de erfpachtovereenkomst in de stadskamer van het Vastgoedbedrijf op het Rapenburg. Provast, die het gebouw aan CBRE Investment Management heeft verkocht, wil het nieuwe gebouw eind 2024 opleveren.

Het LBSP is met meer dan 370 organisaties het grootste Life Sciences & Health kenniscluster van Nederland en bloeit als nooit tevoren. Zo laat Bristol Myers Squibb, een van de grootste biofarmaceutische bedrijven ter wereld, momenteel een gigantisch gebouw neerzetten voor een nieuwe celtherapie-faciliteit en is ook Janssen Biologics bezig met zijn vierde uitbreiding. Andere bekende, en recent opgeleverde biotechbedrijven op het park zijn IFF Nutrition & Biosciences en Galapagos.

Foto: Marc de Haan