Alenka Prinčič wordt nieuwe Hoofd Centre for Digital Scholarship bij de UBL

Per 1 maart as. zal Alenka Prinčič in dienst treden bij de Universitaire Bibliotheken Leiden als hoofd van het Centre for Digital Scholarship (CDS). Haar expertise op het gebied van Research Support, Research Infrastructures en Open Publishing en haar persoonlijke kwaliteiten als leidinggevende bieden een uitstekende basis om alle werkzaamheden van het CDS te coördineren.

Foto: Marcel Krijger

Alenka’s achtergrond is microbiologie. Een open cultuur in de wetenschap noemt ze haar modus operandi sinds haar eerste dagen als jonge onderzoeker. Aanvankelijk heeft ze onderzoek gedaan in een internationale setting tussen drie onderzoeksinstellingen: University of Ljubljana, Michigan State University en het KNAW instituut voor ecologisch onderzoek NIOO. In de jaren daarna is ze nauw gaan samenwerken met grote uitgevers van wetenschappelijke publicaties, waardoor ze de start van de digitalisering en de transitie naar open access van nabij heeft mee gemaakt.

In de afgelopen 10 jaar vervulde ze de rol van Head of Research Support aan de TU Delft Library. Daarover zegt ze: “Werken bij TU Delft Library heeft het mij mogelijk gemaakt om in een academische omgeving de wetenschappers te verbinden met professionele ondersteuning voor onderzoek. Tien jaar leiding geven aan een team van experts in digitale dienstverlening heeft me geleerd om te luisteren en hun behoeften en die van de onderzoeker in evenwicht te brengen.”

Haar overstap naar de Universitaire Bibliotheken Leiden motiveert ze als volgt: “Openheid, FAIR-ness en het delen van kennis zijn idealen die ik in mijn dagelijkse werk uitdraag. Ik geloof dat in een omgeving waar ieders talent wordt gewaardeerd en erkend, samenwerking altijd zal winnen van concurrentie. Ik ben heel blij dat ik de kans krijg om mijn ervaring en kennis in te mogen zetten om de uitstekende diensten van CDS te coördineren. De omvang van het digitale tijdperk is groot en uitdagend. Door een balans te vinden tussen nieuwe ontwikkelingen en de huidige dienstverlening van het CDS hoop ik een zinvolle bijdrage te kunnen leveren aan de groeiende excellentie ervan.”

Centre for Digital Scholarship

Het Centre for Digital Scholarship van de UBL heeft als doelstelling om in samenwerking met expertisecentra, faculteiten en (inter)nationale partners digital scholarship binnen de Universiteit Leiden te bevorderen, te ondersteunen en te faciliteren. Er zijn drie expertisegroepen binnen het CDS, op het gebied van datamanagement, open access-publiceren en het gebruik van digitale data. Bij het CDS werken ook een research software management expert en een auteursrechtenexpert.