Ben jij gek genoeg om het verschil te maken? Hackathon voor MBOTalent slaat aan

Het Leiden Leadership Centre organiseerde samen met de Public Leadership Foundation een hackathon voor MBOTalent. Wat zou jij doen als je gevraagd wordt een workshop voor MBO-studenten over publiek leiderschap te maken in slechts twee uur?

Wie zijn er leiders, en wat maakt dat zij leiders zijn? Aan de hand van rake voorbeelden van leiderschap in diverse situaties, vormen en groottes liet de Public Leadership Foundation (PLF) zien dat iedereen een leider kan zijn. Er zijn slechts vier ingrediënten voor nodig. De deelnemers maakten kennis met het EPIC-framework voor publiek leiderschap: Energy, Purpose, Identity en Courage.

Ben jij gek genoeg?

Het EPIC-framework is de basis van de pakkende vraag: ‘Are you MAD enough?’ Jouw kans om impact te maken. Ben jij gek genoeg to Make A difference’ (MAD)? Door de heldere en inspirerende uitleg van EPIC kon een verschil in het leiderschapsinzicht onder de deelnemers worden gespot.

De deelnemers moesten aangeven of zij zichzelf als leider beschouwen door op een plek in het lokaal te gaan staan. Personen die zich volledig beschouwen als leider stonden aan de rechterkant van het lokaal en de linkerkant was voor de personen die zichzelf niet als leiders zien en en het middenveld voor ieder andere persoonlijke beoordeling. Bij het stellen van de vraag voorafgaand aan de uitleg van het EPIC-framework was er nog veel verdeeldheid binnen de groep. Veel deelnemers beschouwden zichzelf niet (volledig) als leider. Na afloop van de introductie met het EPIC-framework werd dezelfde vraag opnieuw gesteld. En wat gebeurde er? De deelnemers die aan de linkerzijde of in het midden van het lokaal stonden, baanden hun weg naar de rechtermuur van het lokaal. Zo werd iedereen zich ervan bewust dat er in iedereen een leider schuilt en iedereen impact kan maken. Met de bouwstenen van het EPIC-framework in gedachten, begonnen vier diverse groepen enthousiast met brainstormen voor het creëren van een workshop.

De resultaten

Op een leeg A3-vel gingen deelnemers ijverig aan de slag met eigen ideeën opschrijven om dit vervolgens tot één geheel te brengen. Wat ontbreekt er in het onderwijs? Waar liggen de kansen? Veel studenten gaven aan het belangrijk te vinden dat zij meer inspraak hebben in het onderwijs op het MBO. Daarom kwam de interactieve wijze van lesgeven in alle groepspresentaties van de workshopideeën terug.

Het MBOTalent is ontzettend blij met de creatieve inbreng en resultaten van deze Hackathon. Op basis van de ontworpen workshops uit de hackathon wordt er een nieuw lesplan ontwikkeld over Publiek Leiderschap. We zijn erg benieuwd hoe dit vorm gaat krijgen. Met deze middag als inspiratie, wordt het zeker een geslaagd lesplan.