Meet & Mix: Speeddaten met Traineeships: ‘Ik weet beter wat ik na mijn studie wil’

Op woensdag 8 maart vond in Wijnhaven het evenement ‘Meet & Mix: Speeddaten met Traineeships’ plaats. Trainees, medewerkers en HR-adviseurs van verschillende organisaties gingen met studenten van de Faculteit Governance and Global Affairs in gesprek over het volgen van een traineeship.

Al voor de plenaire bijeenkomst werd duidelijk hoe groot de animo voor het evenement was: alle beschikbare kaarten waren uitverkocht. Studenten van verschillende studies werden bij aankomst in groepen ingedeeld, om vervolgens per ronde met een van de 15 aangesloten organisaties in gesprek te gaan. Studenten kregen per organisatie tien minuten om vragen te stellen over onder meer de selectieprocedure, de werkzaamheden en de studie-achtergrond van de trainees.

‘Het was een groot succes’ laat Emma, die het evenement als student assistent Career Service grotendeels organiseerde, trots weten. ‘Studenten gaven aan het leuk te vinden dat zij de mogelijkheid hadden om met verschillende organisaties uit zowel de publieke als private sector te spreken.’

Iets waar Sara, masterstudent Management van de Publieke Sector, zich in herkent. ‘Ik vond het evenement heel interessant en vooral dat je de kans krijgt om in gesprek te gaan met meerdere, uiteenlopende, organisaties. Hierdoor heb ik kennis gemaakt met traineeships en organisaties waar ik anders niet van af had geweten.’ Organisaties vanuit verschillende sectoren zoals IT, onderwijs, de overheid en consultancy waren tijdens de Meet & Mix aanwezig.

Lars (rechts) in gesprek met studenten over het evenement. Foto: Emma van Nieuwenhuizen

Doordat de organisaties en ook de sectoren varieerden, ontdekten studenten wat er na hun studie mogelijk is. Zo krijgen zij een beter beeld van wat de toekomstmogelijkheden zijn en wat een traineeship precies inhoudt. ‘Het lijkt mij heel nuttig om een traineeship te doen, zodat je een soort tussenstap hebt van je studentenleven naar het werkleven. Je krijgt de mogelijkheid om te ontdekken wat er allemaal speelt en dat spreekt mij heel erg aan’ laat Lars, masterstudent Public Administration, weten. ‘Traineeships zorgen voor een zachte landing, wat studenten aanspreekt. Ook kennen studenten vooral het Rijkstraineeship, maar er zijn natuurlijk veel meer organisaties die ook erg leuk zijn’, geeft Emma aan.

Massoud Razegh in gesprek met studenten van de faculteit. Foto: Emma van Nieuwenhuizen

Dat het Rijkstraineeship populair is, merkte ook Massoud Razegh, die als één van de rijkstrainees bij het evenement aanwezig was. ‘Wat het Rijkstraineeprogramma populair maakt is dat het je de mogelijkheid geeft om jezelf te ontwikkelen. Studenten waren dan ook heel geïnteresseerd. Bijvoorbeeld over hoe je de meeste kans maakt om aangenomen te worden. Ik geef dan aan: laat zien dat je maatschappelijk betrokken bent, wees authentiek en heb helder waarom jij voor het rijkstraineeship solliciteert en wat je daaruit hoopt te leren.’

Rianne doet momenteel het Rijkstraineeship. Wil je weten hoe zij het ervaart? Klik dan hier. Andere interessante traineeships vind je op TRAIL, het stageplatform van de faculteit.

Tekst: Abdelkarim Megaiz