Kennismaking Vanessa de Malmazet: ‘In deze functie kan ik een concreet verschil maken voor medewerkers’

Vanessa de Malmazet werkt sinds maart als beleidsadviseur HR bij het faculteitsbureau van FGGA. Het welzijn bevorderen van medewerkers staat de komende jaren hoog op de prioriteitenlijst van het faculteitsbestuur. In deze nieuwe functie gaat Vanessa zich volledig bezig houden met sociale veiligheid, diversiteit en inclusie en werkbalans. Met als doel het welzijn van de medewerkers bevorderen. In dit interview lees je een kennismaking met Vanessa en vragen we haar over de plannen voor de komende tijd. ‘We willen geen beleid maken dat in een la verdwijnt, maar echt met praktische oplossingen komen die het verschil gaan maken.’

Sociale veiligheid, diversiteit en inclusie en werkbalans hebben allemaal invloed op je prettig voelen op je werk. De uitslag van de personeelsmonitor heeft bevestigd dat dit een belangrijk aandachtspunt is voor de faculteit. Vanessa: ‘We willen van de faculteit een plek maken waar iedereen zich veilig voelt, met een prettig gevoel naar het werk gaat en zichzelf kan zijn, wie je ook bent.’

Praktische oplossingen die het verschil maken

Vanessa gaat nauw samenwerken met collega’s van andere faculteiten, het D&I office van Leiden en het bestuur van de faculteit. Maar ze wil vooral van de medewerkers zelf horen of er ideeën zijn die het verschil kunnen maken. Vanessa: ‘We moeten niet de ambitie hebben om alles gelijk op te lossen. We weten dat veel beter moet. Maar we willen graag weten hóe en waar we het beste kunnen beginnen om het op te lossen.’

Daarom organiseert ze in mei en juni een aantal brainstormsessies waar alle medewerkers van de faculteit welkom zijn. Hier kunnen collega’s hun stem laten horen door mee te denken over oplossingen. Als voorbeeld noemt Vanessa het proces wanneer iemand een sociaal onveilige ervaring heeft meegemaakt. ‘Uit de personeelsmonitor kwam naar voren dat hier onduidelijkheid over was, hier moeten we dus iets mee. Maar waar hebben onze medewerkers het meest baat bij? Dat horen we graag van jullie zelf. We willen geen beleid maken dat in een la verdwijnt, maar echt met praktische oplossingen komen die het verschil gaan maken.’

Vanessa de Malmazet

Sleutelrol voor leidinggevenden

Leidinggevenden hebben een belangrijke rol als het gaat om het welzijn van medewerkers. Ze hebben invloed op de sfeer en kunnen signaleren als er iets speelt binnen het team. Training en bewustwording zijn hiervoor belangrijk, maar ook met elkaar in gesprek blijven. Vanessa: ‘HR Adviseurs zullen leidinggevende hierin begeleiden; bijvoorbeeld door een gesprekspartner te zijn als er zaken spelen in het team.’ Ook gaat ze zich de komende tijd bezig houden met ‘de basis op orde brengen’. De informatie die er is bundelen en zichtbaar maken zodat het voor medewerkers en leidinggevenden helder wordt welke initiatieven er zijn en waar collega’s terecht kunnen.

Sterk gevoel voor rechtvaardigheid

Sociale veiligheid en inclusie zijn geen onbekende onderwerpen voor Vanessa. Voorheen werkte ze zeven jaar bij War Child waar ze zich ook bezig hield met integriteit. ‘Ik heb altijd een bepaald gevoel voor rechtvaardigheid gehad. In mijn nieuwe functie kan ik echt een concreet verschil maken voor medewerkers. Daarnaast is het een mooie kans dat ik me nu volledig kan richten op het bevorderen van het welzijn van medewerkers.

Vragen en contactpersponen

Heb je vragen over dit onderwerp? Je kan Vanessa bereiken via mail

Je kan ook altijd terecht bij een vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon is een vertrouwelijke gesprekspartner bij we je terecht kan als je iets vertrouwelijk wilt bespreken of advies nodig hebt. Bijvoorbeeld over pesten, (seksuele) intimidatie, agressie en discriminatie. Maar ook bij problemen met je leidinggevende of bij een schending van de wetenschappelijke integriteit kun je je verhaal kwijt aan een vertrouwenspersoon.

Tekst: Judith van Doorn

Help jij ons om FGGA veilig en inclusief te maken?

We willen dat FGGA een plek wordt waar iedereen zich welkom en veilig voelt. De resultaten van de personeelsmonitor en de D&I enquête van vorig jaar hebben laten zien dat we daar nog niet zijn. Het is tijd om de manier hoe we met elkaar omgaan te veranderen en dit willen we samen met jou doen. Samen met jou en andere collega's die graag mee willen denken. Daarom organiseren we in mei en juni een aantal sessies om hier met elkaar ideeën over uit te wisselen. We zijn benieuwd naar jouw ideeën, groot of klein, waarvan jij denkt dat die echt een verschil kunnen maken. Wat heb je bij andere werkgevers gezien wat goed werkte? Waar heb je zelf behoefte aan? Met behulp van jouw ideeën kunnen er acties bedacht worden om FGGA een plek te maken waar medewerkers met plezier heen gaan en zich veilig en welkom voelen.

Werk jij bij FGGA en heb je zin om mee te denken? Meld je dan aan voor een van onze 4 sessies.

· Dinsdag, 30 mei – 14.00-15.00 uur, Wijnhaven zaal 2.19

· Donderdag, 1 juni – 11.00-12.30 uur (inclusief lunch), Wijnhaven zaal 2.64