Van stagiaire op de Zuidas naar de sociale advocatuur | Leiden Lawcast S02E03

In de nieuwe aflevering van de Leiden Lawcast is Nicolette Heijkant te gast. Heijkant is een ervaren advocate die haar sporen heeft verdiend in de advocatuur op de Zuidas en nu werkzaam is bij een sociale praktijk in Brabant. In deze aflevering gaan we met haar in gesprek over haar studentenleven en bijzondere carrière.

Heijkant is haar carrière begonnen als advocaat-stagiaire op de Zuidas, waar ze heeft gewerkt aan grote en bekende zaken, zoals de Dexia-affaire en het faillissement van DSB Bank. Tijdens het gesprek licht zij deze zaken kort toe en vertelt ze hoe zij het vond om aan deze zaken te werken: ‘Je wordt echt in het diepe gegooid’. Afgelopen zomer heeft zij ook haar debuutroman gepubliceerd De stagiaire; gebaseerd op haar ervaringen in de advocatuur.

Later heeft Heijkant de overstap gemaakt naar de sociale advocatuur en is gaan werken bij een sociale praktijk in Brabant. ‘Dichtbij de mensen, hier kun je echt een verschil maken.’ Tijdens het gesprek licht zij toe waarom zij deze switch heeft gemaakt.  Naar eigen zeggen heeft ze standaard de toga in haar auto liggen en rijdt ze dagelijks het hele land door voor zittingen, vooral op het gebied van strafrecht. ‘Het doen van zittingen is het mooiste wat er is omdat je hiermee de procedure kunt beïnvloeden en boven de rasters uit kunt stijgen.’

Van stagiaire op de Zuidas naar de sociale advocatuur | Leiden Lawcast S02E03