Bouw Haags Universiteitsgebouw Spui officieel van start

De bouw van het Universiteitsgebouw Spui is 14 september officieel van start gegaan. Tijdens een bijeenkomst in het voormalige pand van Hudson’s Bay kwamen vertegenwoordigers van de Universiteit Leiden, gemeente, betrokken bouw- en ontwerpbedrijven en andere partners samen om bij dit bijzondere moment stil te staan.

Na een succesvolle haalbaarheids- en ontwerpfase is de bouw officieel van start gegaan. In aanwezigheid van wethouders, ontwerppartners en overige betrokken vertelde Martijn Ridderbos, vicevoorzitter van het College van Bestuur van Universiteit Leiden, over de ontstaansgeschiedenis van het project. ‘Het idee voor het Universiteitsgebouw Spui ontstond toen we met onder andere Erwin Muller, decaan FGGA en bestuurder van de Campus Den Haag, voor het eerst het lege warenhuis bezochten: een gebouw in het hart van de stad en in het hart van het politieke centrum van Nederland. Een gebouw waar studenten, docenten, onderzoekers, bestuurders en bewoners van de stad kunnen samenkomen om van elkaar te leren, ideeën op te doen en elkaar te inspireren. We waren er ook meteen van overtuigd dat we dat moesten doen met méér partners dan alleen de Universiteit Leiden.’

De universiteit gaat in Universiteitsgebouw Spui samenwerken met TU Delft, Open Universiteit, LUMC en Universiteiten van Nederland.

Goede mix

Al in de haalbaarheidsfase werd duidelijk dat de locatie van het voormalig warenhuis zich uitstekend leent voor een universiteitsgebouw: centraal gelegen, goed bereikbaar en in een bruisende omgeving. Daarnaast biedt het voormalig warenhuis een goede mix aan ontwerpmogelijkheden: een groot vloeroppervlak, grote kolomafstanden en voldoende plafondhoogte. De komst van de universiteit in de binnenstad trekt dagelijks meer dan 7.000 studenten, zonder extra autobewegingen.

Erwin Muller (2e van links) en Martijn Ridderbos (5e van links) samen met de partners van het toekomstige Universiteitsgebouw Spui.

Duurzaamheidsdoelen

Aan de herontwikkeling zijn hoge duurzaamheidsdoelen gesteld,  met onder andere focus op daglichttoetreding: in een hele zijgevel worden ramen gemaakt die open kunnen. Tevens is het vergroenen van daken zowel voor de gemeente, de universiteit en de partners belangrijk. Daarom zijn verschillende dakterrassen in het ontwerp opgenomen, en wordt er plaats gemaakt voor mos-sedum in combinatie met zonnepanelen.

Vastgoedbedrijf RYSE fungeert tijdens het project als gedelegeerd ontwikkelaar in opdracht van CBRE Investment Management. Naar verwachting openen de deuren van het Universiteitsgebouw Spui in september 2025.

Afbeelding: Impressie van het nieuwe pand.