Internationale conferentie over dierenwelzijn in Leiden

Het welzijn van proefdieren verder verbeteren staat centraal tijdens de internationale conferentie op 12 en 13 oktober in Leiden. De Engelse dierenbescherming, de RSPCA, organiseert de tweedaagse bijeenkomst samen met Universiteit Leiden. De bijeenkomst is speciaal voor onderzoekers, dierverzorgers, beleidsmakers en dierenbeschermers. ‘We kijken ernaar uit om met onze collega’s kennis en ervaring uit te wisselen over de zorg voor onze dieren’, aldus Nelleke Verhave, voorzitter van Instantie voor Dierenwelzijn Leiden.

‘Het is fantastisch dat we samen met de RSPCA, het Nationaal Comité advies Dierproeven (het NCad),  de Dutch Association for Laboratory Animal Science (DALAS) en het LUMC deze meeting in Naturalis kunnen organiseren’, vertelt Verhave enthousiast. ‘We doen er alles aan om zo min mogelijk dieren ernstig ongerief te laten ondervinden. En het is goed om daar samen over bij te praten.’

Programma: verder kijken dan bekende paden

Tijdens de conferentie Focus on Severe Suffering worden onderzoekers, studenten, beleidsmakers en andere stakeholders uitgedaagd om verder te kijken dan de bekende paden en een volgende stap te maken in het verminderen van ernstig ongerief in dierproeven. Onderwerpen die aan bod komen:

• Hoe het stappenplan van de RSPCA voor het verminderen van ernstig ongerief kan worden gebruikt.
  • Meerdere casestudies over het vermijden van ernstig ongerief in fundamenteel en toegepast onderzoek.
  • Workshop over cumulatief ongerief.
  • De rollen, verantwoordelijkheden en communicatie rondom Verfijning.

Bekijk alvast de voorlopige agenda.

Meld je aan voor de conferentie

De organisatie verwelkomt iedereen die betrokken is bij de zorg of het gebruik van proefdieren. Deelname is gratis. De sprekers en de discussie zijn in het Engels. Je kunt je tot 5 oktober hier aanmelden. Er is plek voor 150 deelnemers. Na afloop krijg je een deelnamebewijs van de RSPCA. Wil je meer informatie? Stuur dan een mail naar: animalsinscience@rspca.org.uk.

Standpunten Universiteit Leiden en het LUMC

‘De Universiteit Leiden en het LUMC hebben zich gecommitteerd aan kwalitatief goed onderzoek met zo min mogelijk ongerief voor de dieren’, vertelt Nelleke Verhave, voorzitter van de IvD Leiden.  ‘Een conferentie met als doel het verminderen van ongerief past binnen dit streven. Het zorgt ook voor een boost in de aandacht voor deze thema’s binnen de Leidse instituten en divisies betrokken bij dierproeven.’

Meer informatie over onderzoek met proefdieren staat op de website van Universiteit Leiden.