Leiden Revisited 2023: ‘Door het alumni-evenement voel ik me weer verbonden’

Wat betekent het om alumni te zijn aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid? Naast een maandelijks blad en een groot netwerk organiseert de faculteit ook jaarlijks het alumni-evenement ‘Leiden Revisited’. Wie zijn deze alumni en waarom blijven zij graag actief?

Op vrijdag 8 september 2023 vond het jaarlijks terugkerende alumni-event Leiden Revisited van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid plaats. De dag zat, naast prachtig weer, ook boordevol maatschappelijk relevante en interessante lezingen. Denk hierbij aan lezingen over de betekenis van woke en academische vrijheid van Prof.mr. Carel Stolker, de rol van het strafrecht bij desinformatie en complotdenken van dr. Marloes van Noorloos en een lezing van Michiel Smit (Universiteit Leiden) over zijn afstudeeronderzoek naar de onteigening van 'vijandelijke' (Duitse) merken na de Tweede Wereldoorlog. Natuurlijk was er ook gelegenheid voor een netwerkborrel, buffet, livemuziek en een ijsje om af te koelen. Hieronder een kleine sfeerimpressie van enkele deelnemers van Leiden Revisited.

Rosalie ten Wolde (25)

‘Voor mij is de meerwaarde van het alumni-schap dat je met verschillende generaties in contact komt’

‘Ik ben vorig jaar afgestudeerd van mijn master Ondernemingsrecht. Als ik terugkijk op een mooi moment uit mijn studie, denk ik voornamelijk aan Mootcourt en het privatissimum in mijn master omdat je op die momenten echt je kennis in de praktijk toepast. Inmiddels ben ik advocaat bij HOYNG ROKH MONEGIER. Voor mij is de meerwaarde van het alumni-schap dat je met verschillende generaties in contact komt tijdens evenementen zoals deze. Dit is erg waardevol voor het opbouwen van connecties. Vandaag was hier een goed voorbeeld van. Er kwamen leuke discussies op gang tussen de verschillende generaties en zo zie je ook hoe de denkwijzen in het recht zich ontwikkelen. Er werden kritische vragen gesteld die voor interessante en leuke discussies zorgden. Erg waardevol!

Javier Sánchez Rhemrev (29)

‘Terugkomen op het KOG voelt weer als vanouds’

Ik heb in augustus 2020 mijn master Europees Recht afgerond. Momenteel ben ik jurist Europees Mededingingsrecht in Brussel. Ik kijk voornamelijk met een warm hart terug op de bibliotheek in het Kamerlingh Onnesgebouw. Hier hing altijd een erg fijne sfeer. Dit geldt overigens voor het hele KOG; terugkomen op het KOG voelt weer als vanouds. Ik ging graag in de bibliotheek studeren, maar ging net zo goed ook het café in. Hier ontstaan waardevolle connecties en maak je vooral plezier! De meerwaarde van het evenement van vandaag is dat ik me weer verbonden voel. Zo heb ik herinneringen van het KOG kunnen ophalen met mede-alumni.

Jan Jonk (72)

‘Het is mooi om oude verhalen samen op te halen’

Ik ben in 1985 afgestudeerd aan de Universiteit Leiden; ik studeerde destijds ‘Nederlands Recht’. Ik was een avondstudent en volgde de opleiding terwijl ik werkte als gemeenteambtenaar.  Inmiddels ben ik al een tijd gepensioneerd. Tijdens en na mijn studie heb ik als gemeenteambtenaar gewerkt. Toen de algemene wet bestuursrecht in werking trad heb ik besloten om toch nog advocaat te worden. Dit deed ik de laatste acht jaar van mijn carrière. Ik kom hier nog steeds mensen tegen met wie ik samen het avondonderwijs heb gevolgd. Het is mooi om oude verhalen samen op te halen.

Louise van de Mortel (29)

‘De grote verscheidenheid aan leeftijden gaf de discussies een extra dimensie’

Ik heb in 2020 mijn master Civiel Recht afgerond en werk nu als IE advocaat bij ‘Holla Legal and Tax’. Als ik terugkijk op mijn master, denk ik vooral aan de colleges van de heer Dirk Visser. Hij kon erg goed doceren en ik ben altijd met plezier naar zijn colleges gegaan.  Net zoals Javier merk ik dat terugkomen op het KOG weer voelt zoals vanouds. Ook was het koffie drinken met Abdoelah, de manager van het juridisch café, iets waar ik met een warm hart op terug kijk. Evenementen als deze zorgen dat je verbonden blijft met de universiteit en andere afgestudeerden. De lezingen van vandaag waren interessant en actueel. De grote verscheidenheid aan leeftijden gaf de discussies een extra dimensie. Eerder ben ik al naar Leiden Law Lunches geweest; echt een aanrader!

Heeft u de 2023 editie van Leiden Revisited gemist? Volgend jaar, rond vrijdag 6 september, zal de volgende editie zijn, waarvoor u uiteraard van harte bent uitgenodigd! Het ‘Alumni in Brussel’ event, waar Javier Rhemrev naar refereert, is dit academisch jaar op 29 februari. Indien u graag voor één van de events of voor beiden wordt uitgenodigd, controleer dan of uw gegevens nog kloppen op: https://www.universiteitleiden.nl/alumni/contact/gegevens-aanpassen.

Geïnteresseerd in de Leiden Law Lunches? Deze vinden wekelijks plaats op woensdag rond lunchtijd. Bekijk de verschillende momenten en lezingen hier.