Podcast: De echte piraten van de Cariben

Ooit maakten wrede piraten het Caribisch gebied onveilig. Hoe gingen ze te werk? Promovendus Aart Ruijter vertelt erover in de UBLpodcast.

Piraten en zeerovers zijn al decennia een inspiratiebron voor de meest fantastische Hollywoodfilms. Maar in de praktijk ging het er iets anders aan toe dan een blockbuster als Pirates of the Caribbean doet vermoeden, vertelt Aart Ruijter, die promoveert op maritieme geschiedenis. Aan de hand van stukken uit de bijzondere collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) reconstrueert hij de reis van een beroemde Franse piraat. Hij neemt ons mee langs de kusten van het Caribisch gebied en de slavenkust van Afrika.

`

Caribische collecties

In het huidige themaprogramma van de UBL staan de Caribische collecties centraal. De UBL heeft veel oude kaarten, foto’s, boeken en manuscripten uit de voormalige koloniën van Nederland, die in dit themaprogramma worden ontsloten. Dat gebeurt onder meer via tentoonstellingen, video’s en deze podcast.

Meer afleveringen

De UBLpodcast is te beluisteren via de volgende kanalen:

In detail

Bekijk de kleinste details op de bovenstaande kaarten in onze Digital Collections.