Podcastserie De Leidsche Vijf duikt in het levensverhaal van Albert Einstein en zijn Leidse vrienden

De nieuwe podcastserie De Leidsche Vijf vertelt het wetenschappelijke levensverhaal van vijf grootheden uit de natuur- en sterrenkunde. Op 26 september precies 100 jaar geleden werden zij in Leiden vastgelegd op één unieke foto: Albert Einstein, Hendrik Antoon Lorentz, Paul Ehrenfest, Willem de Sitter en Arthur Stanley Eddington. In een zesdelige podcastserie duiken wetenschapsjournalisten en Leidse studenten Nour Eldín Emara (geneeskunde) en Frank Rensen (sterrenkunde) in de briefwisselingen van de viif, en nemen je mee op ontdekkingsreis door hun persoonlijke én wetenschappelijke leven.

De Leidsche Vijf: v.l.n.r. Albert Einstein, Arthur Eddington, Paul Ehrenfest, Hendrik Lorentz, Willem de Sitter

Wie altijd dacht dat Einstein een eenzaam genie was, maakt nu kennis met zijn Leidse leermeester Lorentz en bevlogen boezemvriend Ehrenfest. De Sitter wijst Einstein op ‘zijn grootste blunder’, en de Britse Eddington vaart uit op expeditie om bewijs te vinden voor Einsteins wilde theorieën. En met succes! Een onwaarschijnlijke samenwerking, te midden van de Eerste Wereldoorlog. ‘In een tijd als deze zien we tot wat een beroerde diersoort we behoren’, aldus Einstein.

Wetenschappelijke revolutie

De podcast neemt je mee langs de beginselen van de relativiteitstheorie, uitgelegd in begrijpelijke taal. Met Leiden als knooppunt voor hun kennis en vriendschap. Het oog van de storm, voor één van de grootste wetenschappelijke revoluties van de 20e eeuw. In een afsluitende zesde aflevering maken we de balans op: wat heeft de ontmoeting van De Leidsche Vijf betekend voor de ontwikkeling van de wetenschap, de maatschappij en Leiden als Stad van Ontdekkingen?

Wat Leiden betekende voor Einstein

Luister nu naar de eerste aflevering, het levensverhaal van Albert Einstein. Hoe ontvluchtte de jonge Einstein de schoolbanken én dienstplicht in Duitsland? Waarover ging de ‘gelukkigste gedachte van zijn leven’? En wat maakte Leiden voor hem ‘dat verrukkelijke plekje grond op deze dorre aarde’? Je hoort het in de eerste aflevering van De Leidsche Vijf, nu te beluisteren op Spotify, SoundCloud en YouTube.

Vanaf 26 september elke week een nieuwe aflevering. Eén voor één, De Leidsche Vijf!

Bekijk de trailer

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of