Vijf nieuwe Teaching Fellows benoemd

Hanne Cuyckens, Michiel Dam, Anja van der Voort, Daan Weggemans en Paul Gobée zijn toegetreden tot de Leiden University Teachers’ Academy. Docenten van deze Academy wisselen ervaringen uit, kunnen zich verder ontwikkelen en delen hun kennis en kunde met de rest van de universiteit, bijvoorbeeld via het Leiden Teachersblog.

De Leiden University Teachers’ Academy (LTA) bestaat uit 23 Teaching Fellows, waar de nieuwe docenten er vijf van zijn. Elk jaar worden nieuwe fellows geselecteerd uit voordrachten van de faculteiten. Fellows zetten zich actief in voor onderwijsvernieuwing, delen hun ervaringen en zoeken naar samenwerking met andere docenten binnen en buiten hun eigen discipline. De winnaar van de LUS Onderwijsprijs, dit jaar Paul Gobée, wordt ook altijd Teaching Fellow.

De Teaching Fellows krijgen een subsidie van 25.000 euro voor het uitvoeren van een of meer projecten op het gebied van onderwijsvernieuwing. De vijf nieuwe leden dienden al een project in waar zij mee aan de slag willen.

Hanne Cuyckens - Onderwijsdirecteur LUC en universitair docent International Law

Universiteiten kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het oplossen van duurzaamheidsvraagstukken. Ook het onderwijs speelt daarin een cruciale rol. Hanne Cuyckens zal onderzoeken hoe de Sustainable Development Goals (SDGs) van de Verenigde Naties gebruikt worden kunnen worden om in kaart te brengen wat opleidingen al doen op het gebied van duurzaamheid. Ook onderzoekt ze in welke mate deze SDGs gebruikt kunnen worden als hulpmiddel voor verdere curriculumontwikkeling. Het interdisciplinaire programma van het Leiden University College dient hierbij als testcase.

Michiel Dam - Universitair docent bètadidactiek bij het ICLON

Ook Michiel Dam, van de universitaire lerarenopleiding, zal zich richten op duurzaamheid. In zijn project staat ‘hoopvol onderwijs in de klimaatcrisis’ aan studenten van de lerarenopleiding centraal. Rondom de klimaatverandering voelen mensen van over de hele wereld verschillende soorten onrust en onder jongeren blijkt deze onrust het hoogst. Deze gevoelens leiden weer tot machteloosheid, polarisatie tussen groepen en schijnbare stilstand. Het onderzoek van Michiel richt zich daarom op onderwijs over de klimaatverandering vanuit een lens van hoop. Hoopvol klimaatonderwijs kan in het midden van onrust het perspectief van jongeren verleggen van belemmeringen naar strategieën tot verandering. Het kan laten inzien dat ook een crisis ten diepste problemen omvat – alhoewel complex en hardnekkig – waarvoor oplossingen gevonden kunnen worden.

Anja van der Voort - Universitair docent bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen

Binnen het Instituut Pedagogische Wetenschappen doceert Anja van der Voort methodologie en statistiek. Veel studenten zien op tegen deze zogeheten M&T-vakken en hebben (lang niet altijd terecht) weinig vertrouwen in hun eigen kunnen op dit gebied. In haar project gaat Anja de gehele leerlijn versterken en interactieve leermaterialen ontwikkelen. Door een terugkerende en laagdrempelige mogelijkheid te bieden voor studenten om zichzelf te toetsen en hun kennis op te frissen kunnen ze hun vaardigheden in de M&T en hun vertrouwen in die vaardigheden vergroten.

Daan Weggemans - Opleidingsdirecteur BSc Security Studies en onderzoeker bij het Institute for Security and Global Affairs

Daan Weggemans gaat zich bezighouden met een zeer actueel thema: onderwijsvernieuwing en een project naar de professionele ontwikkeling van docenten binnen de hedendaagse universiteit. Docenten met én zonder PhD zijn onmisbaar voor de universiteit en worden zeer gewaardeerd door studenten. Daan onderzoekt hoe je zorgt voor goede training en hoe we docenten kunnen ondersteunen met het bereiken van langere termijn carrièredoelen.

Paul Gobée - Arts, docent anatomie en e-learning ontwikkelaar

Paul Gobée won dit jaar de LUS onderwijsprijs vanwege zijn gedrevenheid en passie voor zijn vakgebied. Als docent anatomie en coördinator van de snijzaal gebruikt hij alle denkbare invalshoeken en opdrachten om studenten te activeren en te laten leren. Hij werd tegelijkertijd voorgedragen als teaching fellow door het LUMC. Zijn project draait om het in co-creatie met studenten en docenten ontwikkelen van Open leermaterialen en het ontwikkelen van blended onderwijs.

Bannerfoto: Monique Shaw