Andrew Webb wint Huibregtsenprijs voor draagbare MRI-scanner

Hoogleraar Radiologie Andrew Webb en zijn samenwerkingspartner Johnes Obungoloch uit Oeganda hebben de Huibregtsenprijs 2023 gewonnen. Zij ontvangen de prijs voor hun goedkope, verplaatsbare en duurzame MRI-systeem voor hersenscans in ontwikkelingslanden.

Het onderzoeksteam van Webb ontwikkelde een zogenaamde low-field MRI-scanner die gemakkelijk vervoerd kan worden, simpel te onderhouden en duurzaam is. Het apparaat is bovendien vele malen goedkoper, namelijk maar 1 procent van de kosten van een normale MRI. Het MRI-systeem van Webb en Obungoloch maakt bruikbare hersenscans voor het diagnosticeren van behandelbare ziekten in ontwikkelingslanden. Het eerste type is in Oeganda in gebruik genomen.

De jury roemt het project vanwege "de combinatie van een puur hightech ontwikkeling en toepasbaarheid in ontwikkelingslanden, met een belangrijke rol voor kennisoverdracht en opleiding". Dat maakt het MRI-project volgens de jury "uniek".

De Huibregtsenprijs is in 2005 in het leven geroepen door het bestuur van de Stichting De Avond van Wetenschap & Maatschappij. De prijs wordt jaarlijks toegekend voor een recent wetenschappelijk onderzoeksproject dat innovatief is en van grote maatschappelijke relevantie.

Uitreiking

De prijs werd maandagavond 9 oktober uitgereikt door demissionair minister Robbert Dijkgraaf (OCW) in de Pieterskerk in Leiden. Webb ontving een cheque ter waarde van 25.000 euro. Ook kreeg hij een bronzen sculptuur van kunstenaar Wil van der Laan uitgereikt. Obungoloch volgde de uitreiking via een rechtstreekse videoverbinding vanuit Oeganda. Naast het beeld en het prijzengeld krijgt het winnende tweetal ook een workshop aangeboden van het Lorentz Center in Leiden.

Beeld: Roemer Overdiep