De dag van Jasper

Jasper Knoester is de decaan van de Faculteit Wiskunde & Natuurwetenschappen. Hoe gaat het met hem, wat doet hij precies en hoe ziet zijn dag eruit? In elke nieuwsbrief geeft Jasper een inkijkje in zijn leven.

Zondag 8 oktober

‘Lazy Sunday morning! Ik slaap onkarakteristiek tot tegen half negen. Het wordt een bijzondere dag, want het is Leiden Science Family Day. Vorig jaar was dat in het voorjaar en de eerste kennismaking van mijn gezin met Leiden en de faculteit. Toen nog na een lange autorit vanuit Groningen. Nu voelt het allemaal als thuis en is het vanuit Den Haag een korte rit, dus geen reden tot vroeg opstaan.

In de ochtend bereid ik een aantal overleggen voor maandag voor, waarna ik rond half 12 met dochter Jasmijn in de auto naar Leiden stap. Een echte zondagsrit: het is rustig op de weg, mooi weer, radio aan en we praten over van alles en nog wat.

In het Gorlaeus Gebouw is het al gezellig druk. Het valt me op dat er veel jonge kinderen zijn. Ze helpen de natuur een handje door bloemen met een kleurstof bij te kleuren, ze maken gels, kijken door microscopen, kleuren reusachtige kleurplaten in of worden prachtig geschminkt. Jasmijn verzucht dat ze dat laatste tien jaar geleden het einde zou hebben gevonden, maar ik kan haar er nu niet meer toe bewegen.

We bezoeken een groot aantal tafels, waar mooie stukjes wetenschap worden uitgelegd. Net als vorig jaar valt me de passie op waarmee de vele vrijwilligers hun verhaal vertellen. Ze doen het tientallen malen vandaag, maar het enthousiasme lijkt niet minder te worden. We genieten van de sneak preview in de nieuwbouw. Trots leg ik uit wat hier over een jaar allemaal gebeurt en waar ongeveer mijn eigen werkruimte zal komen. We kunnen er helaas nog niet heenlopen. De artist impressions van de ingerichte ruimtes zijn via QR-codes in 3D te bezoeken en zijn echt schitterend. Ik kan niet wachten tot we het gebouw in gebruik gaan nemen. Heel goed dat het bestuur dan ook wat meer tussen de instituten is gehuisvest.

Net als vorig jaar bezoeken we de Fijn Mechanische Dienst. Ik heb altijd een aantrekkingskracht gevoeld tot dit werk en we kijken met interesse naar de demonstraties die worden gegeven. Onze diensten -niet alleen de mechanische- stellen ons in staat vernieuwende instrumenten en methodes te ontwikkelen die voor ware doorbraken in het onderzoek zorgen. Meest verrassend is overigens de demonstratie door de jonge dochter van Christiaan Pen, een van de (trotse) instrumentmakers. Zij laat zien hoe je met een waterstraal een metalen munt snijdt. Erg leuk Jannemijn!

We sluiten af met een bezoek aan NeCEN, waar directeur Meindert Lamers enthousiast voor een algemeen publiek uitlegt waar cryogene electronenmicroscopie goed voor is. Jasmijn heeft op school al veel over eiwitten, aminozuren, DNA en codons geleerd en ontdekt nu tot haar plezier dat ze veel van het verhaal begrijpt. Hierna moeten we snel naar huis, want er moet voor een toets wiskunde worden geleerd.

Ik doe nog wat klussen in de tuin en na het eten ga ik naar de sportschool, waar ik met apparaten vooral de beenspieren train en een flink stuk op de hometrainer fiets. Ik bereid me zo zoetjes aan voor op het komende skiseizoen. Rond september begint het altijd te kriebelen en kijk ik alweer reikhalzend uit naar de kou, de sneeuw en de bergen. Ik sluit de dag af in de sauna die onderdeel is van de sportschool. En zo wordt het ook een lazy Sunday evening. Morgen zal inspannender zijn, maar daar ben ik dan weer mooi klaar voor.’