Planning verbouwing Pieter de la Court tussen 2023 en 2025

In juni 2023 werd al bekend dat de Faculteit der Sociale Wetenschappen nog minstens tot 2035 gebruik zal maken van het Pieter de la Courtgebouw. Dat biedt perspectief en daarom wordt door diverse afdelingen gewerkt aan een plan voor diverse werkzaamheden die het comfort, de uitstraling én de duurzaamheid moeten verbeteren.

Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het aankleden van het Studentenplein op de begane grond. Tijdens de zomervakantie is hier een prachtig plein verrezen waar alle studentenservices samenkomen. Studenten hoeven dan niet meer her en der in het gebouw te zijn voor ondersteuning bij hun studie of persoonlijke ontwikkeling. De aankleding is naar verwachting eind oktober gereed. Er volgt nog een feestelijke opening!

inkijkje in het studentenplein
Het huidige Studentenplein

Medio 2024: Renovatie labruimtes in het souterrain

De labruimtes in het souterrain worden in 2024 helemaal opgeknapt. De bestaande labs op de eerste verdieping worden hierna geclusterd in het souterrain, zodat er ruimte vrijkomt op de eerste verdieping.

Ook medio 2024: opknapbeurt onderwijszalen in het souterrain

Lesgeven en les krijgen wordt een stuk aangenamer in de opgeknapte onderwijszalen. Medio 2024 krijgen de onderwijszalen een opknapbeurt. Ze krijgen glazen wanden, betere belichting en een interieur wat gemoderniseerd wordt. Ook de zelfstudieruimte krijgt een make-over.

Medio 2024: Afrika-Studiecentrum verhuist

Het Afrika-Studiecentrum op de begane grond (en de kantoren op de derde verdieping) verhuist naar het Witte Singel Doelencomplex. Hierdoor komt een grote ruimte vrij. Een deel hiervan gaat naar uitbreiding van de bibliotheek. Ook dit gaat allemaal medio 2024 gebeuren.

Medio 2025: labs eerste verdieping naar souterrain

De eerste stap in het grote verbouwingsplan was het realiseren van de nieuwe SSH-labs in het Sylviusgebouw. Dit zorgt ervoor dat veel onderzoek in nieuwe state-of-the-art labs kan worden uitgevoerd. Nu de realisatie hier klaar is, kan met onderzoekers worden gekeken naar de huidige labs in het Pieter de la Court.

De labs op de eerste verdieping worden na de verbouwing van het souterrain verplaatst en geclusterd. Hierdoor komt ruimte vrij op de eerste verdieping. Deze zal onder andere worden gebruikt om nieuwe onderwijszalen te creëren.

Uitstraling

Dat het Pieter de la Court qua uitstraling wel wat nieuwe flair kan gebruiken, is niemand ontgaan. Om die reden is de afdeling Marketing & Communicatie bezig met een plan om vanuit de faculteit de uitstraling binnen de muren aan te pakken. In samenwerking met verschillende afdelingen komen er onder andere nieuwe schermen, worden de banieren op de relingen aangepakt en komen er nieuwe gezellige hoekjes. Heb je hier ideeën over, neem dan contact op met Tanja Jans.

Verder is er al een concreet plan om het voorplein gezelliger en duurzamer te maken.

Duurzaamheid

Ondertussen wordt er ook gewerkt aan verduurzaming van het gebouw en rondom. En dat is niet alleen iets wat door Vastgoed kan worden gedaan, maar waar iedere medewerker en student aan kan bijdragen. Het plan zal zich richten op energieverbruik met name. Dat zal wat verder gaan dan afval scheiden en Billy-cups gebruiken.

Komende maanden delen we op deze plek steeds nieuwe updates over de plannen rondom duurzaamheid.

Heb je ideeën over verduurzaming binnen het pand en wil je meedenken over concrete stappen die medewerkers en studenten kunnen zetten? Laat het weten aan Joop van Pijkeren.