Vier tips voor het Leiden International Film Festival

11 dagen, 100 films, verschillende unieke locaties omgetoverd tot tijdelijke bioscoopzalen. Van 26 oktober tot en met 5 november is het weer zover: het Leiden International Film Festival. Maar welke films mag je als rechtenstudent of medewerker eigenlijk écht niet missen dit jaar? Wij hebben de vier tips van het LIFF op een rijtje gezet:

1. Property

Als een rijke familie de arbeiders die op hun landgoed werken massaal ontslaat, ontketent zich een jarenlang opgebouwde woede. Landeigenaresse Teresa weet zich op het nippertje op te sluiten in haar gepantserde auto. De auto beschermt haar tegen de razende menigte maar houdt haar ook gevangen. De tijd tikt en de spanning stijgt, wat uitmondt in een daverende ontknoping. Daar komen duistere muziek, sound design, special effects, aangrijpende beelden en schitterend acteerwerk perfect samen. Regisseur Daniel Bandeira waarschuwt met deze indrukwekkende Braziliaanse productie voor de risico’s die ontstaan als de kloof tussen arm en rijk onoverbrugbaar wordt.

2. Starring Jerry as himself

Is het echt? Is het fictie? Het is simpelweg het verhaal van Jerry en zijn familie. Jerry (gespeeld door Jerry) is een Taiwanese immigrant, gepensioneerd en woonachtig in Florida, die door de Chinese politie wordt ingeschakeld voor een geheime missie. Hoe dieper Jerry in deze missie verstrikt raakt, hoe duidelijker het wordt dat hier toch wel iets meer speelt. Naast Jerry's ervaringen weet regisseur Law Chen ook thema's als immigratie en ouder-kindrelaties mooi te belichten.

3. Scrapper

Na de dood van haar moeder blijft de twaalfjarige Georgie alleen achter in hun flat in Londen. Ze vult haar dagen met het afschudden van maatschappelijk werkers, geld verdienen met gestolen fietsen en magie. Totdat haar vader (Harris Dickinson uit Triangle of Sadness), van wie ze totaal vervreemd is, plots voor de deur staat. Waarom toont deze onbekende én volgens Georgie ongeschikte man ineens belangstelling, terwijl zij zich prima zelf redt? Dit debuut viel eerder al in de prijzen op het Sundance filmfestival 2023.

4. The Old Oak

De eigenaar van The Old Oak, de laatste pub in een kleine mijnwerkersgemeenschap in het noorden van Engeland, probeert zijn pub open te houden terwijl de spanning in de gemeenschap stijgt door de aankomst van Syrische vluchtelingen. De meester van sociale drama’s, Ken Loach (I, Daniel Blake), presenteert een oprechte film die inspeelt op hedendaagse socio-economische kwesties en de onverwachte connecties die kunnen ontstaan wanneer men de handen ineen slaat en samen oplossingen probeert te vinden voor deze problemen.

Meer informatie en tickets

Wil je meer informatie over deze, en de andere vele films die dit jaar draaien op het International Film Festival? Bekijk dan hun website. Op 12 oktober start daar ook de kaartverkoop.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met het Leiden International Film Festival.

Correctie: het artikel bevatte origineel vijf tips. Helaas is een van de films uiteindelijk uitgevallen.