Arnold Tukker benoemd tot gasthoogleraar in Indonesië, voor onderzoek naar duurzame ontwikkeling van de economie

Een mooie mijlpaal na zeven jaar gezamenlijk onderzoek naar duurzame ontwikkeling van de Indonesiche economie. Hoogleraar Industriële ecologie Arnold Tukker is benoemd tot gasthoogleraar aan de economiefaculteit van de Universitas Padjadjaran in de Indonesische stad Bandung.

Indonesië kan grondstoffen zoals nikkel beter niet meteen exporteren. Het land kan ze beter gebruiken om een eigen industrie op te bouwen die voertuigbatterijen of elektrische auto’s maakt. Deze analyse van een promovendus van de Universitas Padjadjarung (UNPAD) kreeg veel aandacht in Indonesië. De overheid nodigde de promovendus uit om zijn bevindingen te presenteren en zoekt nu investeerders voor zulke plannen.

Het begin van de samenwerking

De Leidse hoogleraar Arnold Tukker was een van de begeleiders van deze promovendus. De hoogleraar Industriële ecologie bij het Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden (CML) vertelt: ‘UNPAD-promovendus Viktor Pirmana vroeg mij als zijn medebegeleider.’ Dat was het begin van de samenwerking tussen het CML en UNPAD op het gebied van welzijn, inclusie, duurzaamheid en economie. Binnen UNPAD werken CML-onderzoekers met name samen met het Indonesian Centre for Sustainable Development Goals. Tukker: ‘En de economiefaculteit heeft een sterke onderzoeksgroep op het gebied van milieueconomie.’

Duurzame ontwikkeling van een snelgroeiende economie

Zo'n vier jaar geleden is er nog een promovendus van UNPAD bij het CML gestart, Irlan Rum. Tukker: ‘Hij onderzoekt op provinciaal niveau de relatie tussen welzijn, inkomen en ecologische voetafdrukken. Inzichten hierover zijn cruciaal om uit te zoeken hoe een snel groeiende economie als die van Indonesië zich duurzaam kan ontwikkelen.’ Behalve Tukker werken onder meer de Leidse Ranran Wang en Rutger Hoekstra samen met UNPAD-onderzoekers.

Nu Tukker is benoemd tot gasthoogleraar, zal hij zo’n twee weken per jaar in Bandung zijn. ‘Deze maand heb ik een diner met de top van de faculteit, om mee te denken over hun strategie. Daarnaast geef ik diverse gastcolleges. Ik begeleid workshops voor promovendi om hun ideeën en papers aan te scherpen.’ Tukker denkt ook dat er mogelijk meer promovendi vanuit UNPAD naar Leiden komen. ‘Het is heel gaaf om op deze manier onze kennis te koppelen aan die van een van de belangrijkste universiteiten in Indonesië en te helpen om vooruitgang te boeken bij het realiseren van de Sustainable Development Goals in een van de dichtstbevolkte landen ter wereld.’

Arnold Tukker op een conferentie in 2018 over het boek over SDG-implementatie in Indonesië geschreven door voormalig minister van Nationale Ontwikkelingsplanning Prof. Armida Alisjahbana van UNPAD (in oranje, zij was ook begeleider van promovendus Viktor Pirmana).