Security Studies en Liberal Arts and Sciences (LUC) krijgen bronzen predicaat EW Beste Studies 2023

De BSc Security Studies en het Leiden University College hebben een bronzen medaille ontvangen in EW Beste Studies 2023. Dat betekent dat studenten van deze opleidingen bovengemiddeld tevreden zijn over de kwaliteit van de opleiding. Elk jaar selecteert EW Beste Studies topopleidingen in het hoger onderwijs.

Een opleiding krijgt een medaille als zij minstens op vijf onderdelen aanzienlijk beter scoort dan het gemiddelde van andere opleidingen binnen een sector. Drie jaar aan de top levert goud op, twee jaar zilver en één jaar brons. Security Studies en het LUC behoren tot de 184 opleidingen die dit jaar een bronzen medaille krijgen.

Studenten tevreden over hun opleiding

De scores zijn berekend op basis van de resultaten van de Nationale Studentenenquête 2023. Hierin beoordelen studenten diverse aspecten van hun opleiding. Niet alleen de inhoud van de colleges en de kwaliteit van de docenten worden beoordeeld, maar ook de informatievoorziening vanuit de opleiding, de faciliteiten en de sfeer. De medailles worden dus niet toegekend op basis van objectieve feiten en cijfers over de opleiding, maar juist door meningen van studenten te vergelijken.

Security Studies scoort het hoogst in de categorieën ‘opleiding in het algemeen’, ‘inhoud opleiding’, ‘studeerbaarheid’, ‘sfeer’ en ‘verworven algemene vaardigheden’. Het LUC staat voor het tweede jaar op rij in de lijst en scoort het beste in de categorieën ‘opleiding in het algemeen’, ‘inhoud opleiding’, ‘verworven algemene vaardigheden’, ‘docenten in het algemeen’ en ‘sfeer’.