Vietnam op Nederlandse kaarten

In 2023 is het vijftig jaar geleden dat Vietnam en Nederland diplomatieke betrekkingen aanknoopten. Dat wordt in beide landen herdacht. Begin november bracht demissionair minister-president Mark Rutte een bezoek aan Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. Bij die gelegenheid lanceert de Universitaire Bibliotheken Leiden een online tentoonstelling van kaarten van Vietnam, die tegelijkertijd in Vietnam in een fysieke vorm te zien zal zijn.

Bekijk hier de Engelse versie van de tentoonstelling:

Engelse versie van de tentoonstelling

Bekijk hier de Vietnamese versie van de tentoonstelling:

Vietnamese versie van de tentoonstelling

Kaarten van Vietnam

De Universitaire Bibliotheken Leiden beschikt over een van de belangrijkste kaartcollecties in Nederland. Een van de zwaartepunten in de collectie is de cartografie van Azië, en dan vooral Indonesië en de gebieden waar de VOC actief was. Uiteraard is ook Vietnam vertegenwoordigd in de kaartcollectie. De tentoonstelling presenteert ongeveer dertig kaarten van Nederlandse makelij, vanaf het einde van de zestiende eeuw tot nu. De meeste kaarten laten niet alleen Vietnam zien maar alle landen rond de Zuid-Chinese Zee, met Laos, Cambodja, de Filipijnen en soms ook Indonesië. De tentoonstelling presenteert tegelijkertijd het hele spectrum aan soorten kaarten: losse kaarten, atlassen, zeekaarten en kaarten in boeken. De tentoonstelling is in nauw overleg met de ambassade in Hanoi ontstaan.

Mark Rutte

Diplomatieke relaties

Om de warme diplomatieke relaties tussen Vietnam en Nederland te vieren, reisde premier Mark Rutte met een handelsdelegatie naar Hanoi. Hij had daar ontmoetingen met minister-president Pham Minh Chinh en de secretaris-generaal van de Communistische Partij (CPV), Nguyen Phu Trong. De tentoonstelling werd geopend in de Diplomatic Academy of Vietnam, tijdens een conferentie die georganiseerd werd in samenwerking met Instituut Clingendael. Rutte sprak ook met een delegatie van Nederlandse ondernemers die actief zijn in Vietnam. De tentoonstelling ondersteunt dus de diplomatieke en economische missie.

Collecties

De kaartcollecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden blinken uit door de grote hoeveelheid kaarten van Azië. Deze zijn voor een belangrijk deel afkomstig uit de collecties van het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT, verworven 2013), het Koninklijk Instituut voor Taal- , Land- en volkenkunde (KITLV, verworven 2014) en de particuliere collectie Steegh-Teunissen (verworven 2021). Door de verwerving van deze collectie is het aantal kaarten in Leiden bijna verdubbeld. Kaarten worden niet alleen gebruikt voor tentoonstellingen, ze spelen een essentiële rol in onderzoek en onderwijs in Leiden. Het besef dat kaarten niet zomaar een weergave van de realiteit zijn maar doorgaans een (economisch, ideologisch) gekleurd beeld van de werkelijkheid geven, dringt steeds meer door. Wetenschappers betrekken daarom vaker kaarten in hun onderzoek. Maar natuurlijk worden kaarten ook gewaardeerd om hun esthetische kwaliteiten. Ze zijn dan ook op tal van tentoonstellingen te zien.

Lees meer over de kaartverzameling:

Meer informatie over de kaartverzameling