Algoprudentie: presentatie rapport bijstandsheronderzoek aan Staatssecretaris van Huffelen

Francien Dechesne, universitair hoofddocent bij eLaw, werkte als expert mee aan een adviesrapport van de organisatie AlgorithmAudit, dat op woensdag 29 november werd gepresenteerd aan demissionair staatssecretaris Alexandra van Huffelen. Het rapport bevat een aantal concrete normen om oneerlijke behandeling te voorkomen bij bijstandsheronderzoek, naar aanleiding van het controversiële risicomodel dat gebruikt is door de Gemeente Rotterdam tot 2021.

Bij de aanbieding van het rapport vond een paneldiscussie plaats over het nieuwe concept “algoprudentie” – waartoe het rapport beoogt bij te dragen- en regulering van algoritmische besluitvorming bij de overheid, met daarin een prominente bijdrage van Prof. Anne Meuwese (Staats- en bestuursrecht).

Voor meer informatie over de presentatie van het rapport, zie de website van Algorithm Audit, en voor het rapport (AA:2023:02:A) en de probleemstelling (AA:2023:02:P) de website van Algoprudentie