commons wikimedia

Universiteit Leiden draagt 1000-jaar oude menselijke resten over aan Sint Eustatius

Op 12 december 2023 heeft de Faculteit der Archeologie van de Universiteit Leiden menselijke resten van de oorspronkelijke bewoners van Sint Eustatius overgedragen aan het bestuur van Sint Eustatius. De menselijke resten zijn ongeveer 1000 jaar oud en in de jaren 80 door onderzoekers van de faculteit opgegraven. Na uitgebreid onderzoek zijn de resten nu teruggegeven op verzoek van de autoriteiten. Zij hebben de intentie de resten te herbegraven.

Repatriëring

Het besluit tot repatriëring weerspiegelt de inzet van de Universiteit Leiden voor ethisch verantwoord archeologisch onderzoek en samenwerking met de betrokken gemeenschappen.

Decaan Jan Kolen van de Faculteit der Archeologie benadrukte het belang van deze overdracht: ‘We zijn zeer tevreden dat we deze resten, na uitvoerig onderzoek, terug kunnen sturen naar de plek van herkomst. Sinds de tijd van opgraven is er veel veranderd rond de behandeling van menselijke resten. Met deze repatriëring laten we opnieuw zien dat we willen samenwerken om ervoor te zorgen dat archeologisch onderzoek wordt uitgevoerd met respect voor alle betrokkenen.’

Erfgoedinspecteur Raimie Richardson (links) neemt de resten in ontvangst van managementassistent Arthur van Geel (rechts)

Herbegraving

Het Openbaar Lichaam van Sint Eustatius is van plan de menselijke resten op passende wijze te herbegraven, en deze stap markeert de samenwerking tussen de universiteit en de lokale gemeenschap. De Leidse Faculteit der Archeologie blijft zich inzetten voor een ethische benadering van archeologisch onderzoek en het respectvol omgaan met cultureel erfgoed.