In Memoriam - Professor Bert Peletier

Op 16 december 2023 is onze gewaardeerde en geliefde oud-collega prof.dr.ir. Bert Peletier overleden.

Bert was van 1977 tot zijn emeritaat werkzaam als hoogleraar Analyse en Toegepaste Wiskunde. Vanaf 1999 was hij lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. In 2013 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Hij was ook medeoprichter van het interdisciplinaire Lorentz Center in Leiden.

Bert was een eminent wiskundige met een brede interesse. Hij genoot groot internationaal aanzien voor zijn werk in partiële differentiaal vergelijkingen en niet-lineaire analyse. Hij heeft veel bijgedragen aan de wiskundige onderbouwing van het onderzoek naar nieuwe medicijnen, onderzoek waar hij nog steeds aan werkte.

Bert was een warme man met oprechte belangstelling voor collega’s en studenten. Hij stond altijd klaar met een luisterend oor, weldoordacht advies, en waar mogelijk ook praktische steun. We gaan hem erg missen.